Strijd tegen dierenproeven verliest weer terrein in cosmeticasector

© thinkstock

Hoewel het lijkt alsof er vooruitgang wordt geboekt in de strijd tegen dierenproeven blijft de regulering zeer onduidelijk. Bovendien gooien nu steeds meer cosmeticamerken hun principes overboord voor de lokroep van de grote Chinese markt, waar dierenproeven op schoonheidsproducten verplicht zijn.

Hoewel het lijkt alsof er vooruitgang wordt geboekt in de strijd tegen dierenproeven blijft de regulering zeer onduidelijk. Bovendien gooien nu steeds meer cosmeticamerken hun principes overboord voor de lokroep van de grote Chinese markt, waar dierenproeven op schoonheidsproducten verplicht zijn.

Wie dacht dat dierenproeven ‘so five years ago’ was heeft het jammer genoeg bij het verkeerde eind. Verschillende landen hebben regulaties in het leven geroepen, maar die zijn niet allemaal even duidelijk. In de Verenigde Staten bestaat er de Safe Cosmetics Act, die vorig jaar ontstaan is maar nog niet in het wetboek werd opgenomen.

Cosmeticarichtlijn sleept al jaren aan In Europa wordt dan weer veel verwacht van de cosmeticarichtlijn van de Europese Commissie die in 2013 van kracht zou gaan. Die richtlijn verbiedt bedrijven niet alleen het testen op dieren, maar zou ook de verkoop van afgewerkte cosmetische producten waarvan ingrediënten onderworpen zijn aan dierenproeven illegaal willen maken voor Europese winkeliers.

Het invoeren van een volledig verbod op de afzet en ontwikkeling van producten getest op dieren sleept echter al jaren aan. De overheid wil bedrijven voldoende tijd geven om zich te vormen naar de nieuwe regels, maar de termijn wordt steeds aangepast. De meest recente wijziging, die dateert van 2003, stelt de deadline op maart 2013, maar die datum wordt fel onder druk gezet door de cosmetica-industrie.

Volgens hen zouden bepaalde dierenproeven noodzakelijk zijn voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Als de invoering van de Europese maatregel weer wordt opgeschort zullen cosmeticabedrijven voor zichzelf moeten uitmaken of ze een diervriendelijk beleid kunnen handhaven. En de daarnaast is er ook nog de lokroep van de Chinese markt.

Dierenproeven verplicht in China

Volgens de Chinese wetgeving is het immers verplicht dat ieder nieuw product of ingrediënt op de Chinese markt aan uitvoerige testen wordt onderworpen, waaronder ook enkele dierenproeven. Cosmeticagiganten Estée Lauder en Avon werden onlangs van de Peta cruelty-free lijst gehaald nadat uitkwam dat de bedrijven sommige van hun producten, bestemd voor China, wel testen op dieren.

Ook L’Occitane, Yves Rocher, Mary Kay en Caudalie mogen het anti-dierenproeflogo niet meer gebruiken sinds ze in de Chinese winkelrekken liggen. Want hoewel de merken zweren dat geen van hun producten ooit getest worden op dieren is de regel simpel; wie op de Chinese markt verkoopt is verplicht op dieren te testen. Dat wil echter niet zeggen dat producten van die merken in ons land ook getest werden op dieren. Voor cosmeticamerken is China nu eenmaal een grote afzetmarkt, wat voor morele dilemma’s zorgt.

Economische of ethische drijfveer

Verschillende activisten roepen dat de schoonheidsproductenindustrie haar principes begraaft voor een hoger winstcijfer, al zijn er enkele hoopgevende ontwikkelingen. Zo heeft Urban Decay beslist om gewoon niet verkocht te worden in China. Bovendien heeft The Chinese State Food and Drug Administration -kortweg SFDA- in maart een proefversie van een wetsvoorstel ingediend dat het gebruik van alternatieven voor dierenproeven moet goedkeuren. Dit is de eerste keer dat het SFDA dit in overweging neemt. Dokter Brian Jones van het Institute for In Vitro Sciences dat zo’n alternatieven uitwerkt zegt aan The Independent dat we geduld moeten hebben. “In het Westen is het ook niet allemaal even snel gegaan”, zegt hij.

Toch lijkt de drijfveer achter deze plotse herziening van de regulatie eerder economisch dan wel ethisch, zegt ook James Roy, een analist bij de China Market Research Group aan WWD: “Chinese consumenten geven nu eenmaal erg weinig om dierenbescherming en andere gerelateerde onderwerpen wanneer ze cosmeticaproducten kopen.” Met andere woorden: we moeten ze raken waar het pijn doet en dat is voornamelijk in hun portefeuille.

Wat China vermoedelijk zorgen baart is de cosmeticarichtlijn van de Europese Commissie waardoor Chinese bedrijven hun Europese afzetmarkt zouden verliezen als de richtlijn van kracht gaat in maart 2013. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content