Rimmel viert honderdtachtigste verjaardag in 2014

© Rimmel

Het Britse cosmeticalabel mag volgend jaar maar liefst honderdtachtig kaarsjes uitblazen. Maar Rimmel London is niet hoogbejaard, maar springlevend en nog altijd innovatief. Wij blikken terug op de rijke geschiedenis van het merk aan de hand van vijf cruciale data.

Het Britse cosmeticalabel mag volgend jaar maar liefst honderdtachtig kaarsjes uitblazen. Maar Rimmel London is niet hoogbejaard, maar springlevend en nog altijd innovatief. Wij blikken terug op de rijke geschiedenis van het merk aan de hand van vijf cruciale data.

1834

Hyancinthe Mars Rimmel, in Frankrijk geboren, richt zijn exclusieve parfumerie ‘House of Rimmel’ op in hartje Londen. Al snel wordt zijn zaak de ‘place to be’ voor innovatieve geuren en cosmetica. Zoon Eugène, een uitvinder én marketingwonder, komt in 1939 ook in het bedrijf van zijn vader werken. Later zal hij de zaak overnemen en ver buiten Londen naam maken. Eugène legt zo de basis voor een internationaal succes.

1864

Eugène Rimmel publiceert zijn ‘Book of Perfumes’, een boek waarin hij zijn kennis al geurmeester en cosmetica-expert kwijt kan. Rond deze periode vindt hij de ‘Cosmetique Superfin’ uit, een innovatief product om de wimpers donkerder te kleuren en extra volume te geven. Een vroege versie van de legendarische Rimmel Water Cosmetique, die beschouwd wordt als de eerste niet-toxische mascara ter wereld.

1949

Rimmel wordt verkocht aan de reclamegoeroes Robert en Rose Caplin, die de democratisering van de mode- en schoonheidsindustrie voorzien en het merk aanprijst als ‘value for money’. Het duo introduceert ook de eerste zelfbedieningsdisplay.

1996

Coty Inc. wordt de nieuwe eigenaar van Rimmel en organiseert een wereldwijde herlancering van het merk met de slogan “Get the London look”. In 2001 is de restyling compleet wanneer het Londense topmodel Kate Moss voorgesteld wordt als gezicht van Rimmel.

2014

180 jaar na de start is Rimmel nog altijd het grootste cosmeticamerk in de UK en wordt de ‘London look’ in meer dan 75 landen wereldwijd gepromoot. Rimmel lanceert een nieuw project waarbij de erfenis van het merk in een ‘limited edition’-jasje wordt gestoken. Rita Ora stond mee aan de weig van dit initiatief. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content