Racismedebat: L’Oréal gaat witmakende huidcrème anders promoten

Cosmeticaconcern L'Oréal ziet voortaan af van termen als "zuiver", "wit" en "licht" om witmakende huidcrèmes te verkopen © Getty

Cosmeticaconcern L’Oréal ziet voortaan af van termen als ‘zuiver’, ‘wit’ en ‘licht’ om witmakende huidcrèmes aan de man te brengen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt als reactie op het wereldwijde racismedebat.

Witmakende huidcrèmes kwamen onder vuur te liggen nu er wereldwijd een debat over racisme gaande is. Ze spelen in op een schoonheidsideaal in onder meer Azië en het Midden-Oosten dat lichte huid te prefereren is boven donkere huid. De reclames voor de crèmes en de namen van de producten versterken dat beeld. L’Oréal lijkt nu vooral de egaliserende eigenschappen van de huidcrèmes te willen benadrukken.

Branchegenoot Unilever ging de Fransen al voor in het hernoemen van huidverlichtende cosmetica, terwijl het Amerikaanse Johnson & Johnson de productie van dergelijke crèmes helemaal staakt. ‘Uit gesprekken van de afgelopen weken bleek dat sommige productnamen of claims op onze Neutrogena en Clean & Clear producten overkomen alsof we een witte huidskleur verkiezen boven andere huidskleuren. Dit was nooit onze bedoeling, een gezonde huid is een mooie huid,’ klonk het bij de Amerikaanse farmareus. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content