P&G op de vingers getikt voor misleidende Twiggy-reclame

© wenn

De Advertising Standards Authority heeft de reclame van cosmeticamerk Olay met de 60-jarige Twiggy misleidend bevonden.

De Advertising Standards Authority heeft geoordeeld dat de reclame van cosmeticamerk Olay met de zestigjarige Twiggy misleidend is en moet verwijderd worden. De Britse reclamewaakhond kreeg daarover meer dan zevenhonderd klachten, zo schrijft de Britse krant The Guardian.

In de advertentie prijst het topmodel uit de sixties de Olay Definity oogcrème van Procter & Gamble aan, met als onderschrift “Olay is mijn geheim voor stralende ogen”. Het product claimt dan ook dat het rimpels, donkere wallen en lijntjes onder de ogen vermindert. Maar al snel bleek dat Twiggy er op haar zestigste niet alleen jeugdig uitziet dankzij de oogcrème, maar nog veel meer dankzij… photoshop.

‘Sociaal onverantwoordelijk’
The Advertising Standards Authority kreeg aanvankelijk twee klachten wegens misleidende reclame.Onder aanvoering van Jo Swinson, parlementslid van de Liberal Democrats, volgden er nog zevenhonderd. Volgens haar was de campagne niet alleen misleidend maar ook ‘sociaal onverantwoordelijk’ omdat ze een negatieve impact zou hebben op de perceptie die mensen hebben over het eigen lichaam.

De ASA oordeelde dat het digitaal retoucheren van de originele foto, vooral onder de ogen, inderdaad een misleidende impressie gaf van het effect dat het product zou kunnen bewerkstelligen. De klacht over sociale onverantwoordelijkheid werd echter niet weerhouden. “We denken dat consumenten weten dat reclamefoto’s een zekere graad van glamour bevatten en dus dat Twiggy professioneel gestyled en opgemaakt werd”, luidt het.

P&G erkent
Volgens P&G ging de bal aan het rollen toen een Britse krant een paparazzi-foto van een onopgemaakte Twiggy afdrukte. “Maar er zal altijd een verschil zijn tussen paparazzi-shots en beautyfoto’s”, zegt het bedrijf, en voegt er aan toe dat het een routinepraktijk is om foto’s in postproductie te corrigeren. P&G geeft wel toe dat er een “minimale retouche” gebeurde rond de ogen, wat in strijd is met zijn beleid. Daarom besloot het zelf al om de oospronkelijke reclamefoto te vervangen door één waarbij de oogzone niet was gephotoshopt.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content