Parfumtrends: Hout en vetiver
Ook bij damesparfums komt hout op, zij het voorlopig zelden in een hoofdrol, zoals bij mannenparfums het geval is. Givenchy deed een poging met Les Parfums d’Hiver (EDP 50 ml: 70 euro), Ange ou Démon kreeg een extra dosis sandelhout, en Very Irresistible droge cedernoten. Deze edities zijn warmer, maar blijven in de eerste plaats vooral bloemige composities. Ook Estée Lauders Sensuous Noir pakt uit met een houtakkoord, dat het echter moet afleggen tegen de amber.
Voor de mannen is er meer keuze dit najaar. Mannen die niet zozeer karakter, dan wel een evenwichtige compositie zoeken waarin alles mooi versmolten is en niets uit de toon valt, hebben verschillende opties. Chanel Bleu (EDT 50 ml: 56,96 euro) krijgt zijn ruggengraat van vetiver en hout, mooi ingepakt met citrus en mediterrane kruiden. Bulgari Man (EDT 60 ml: 56 euro) is een transparante houtgeur met oosterse (amber) en groene (vetiver) accenten. Zorgvuldig bewerkt om alles zo licht en transparant mogelijk te houden.
Kenzo Homme Eau de Toilette Boisée (EDT 50 ml: 49,33 euro) kreeg dezelfde flacon en citrusachtige frisheid als de aquatische klassieker Kenzo Homme, maar dan zonder de zee-noten. Dit parfum ruikt groen en kruidig, tot in de basis van droog hout. Chopard Noble Vetiver (EDT 50 ml: 57 euro) laat hout en vetiver van hun formeelste kant zien. Een pompelmoesachtige frisheid luidt een klassieke vetiver-houtstructuur in, met lederachtige toetsen.
Marc Jacobs Bang! (EDT 50 ml: 57 euro) is – zoals de naam al doet vermoeden- minder subtiel. Een trio van pepers prikkelt de neus vanaf het eerste moment. Vetiver drukt zijn groene, kruidige stempel, waarna aromatisch hout boven komt. Wat overblijft, is een verslavende huidgeur (dankzij de muskus) met een patchoeli-achtige finish en een vleugje tabak.
Sofie Albrecht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier