Nivea moet advertentie offline halen omwille van racistische ondertoon

Een advertentie op de Facebookpagina van Nivea werd offline gehaald na verschillende klachten over de misleidende aard van de reclameboodschap. ‘White is Purity’ prijkte boven een foto van een vrouw in een witte badjas.

Nivea moet advertentie offline halen omwille van racistische ondertoon
© Nivea

Het Duitse cosmeticamerk Nivea heeft een reclameboodschap moeten verwijderen van Facebook. De boodschap was gericht aan hun fans uit het Midden-Oosten. ‘Keep it clean, keep it bright, don’t let anything ruin it’ was de caption van de advertentie, die een deodorant moest aanprijzen.

Op de foto zien we een vrouw in een witte badjas met haar rug naar de lens gekeerd. De deodorant werd ontwikkeld om geen sporen na te laten op witte of zwarte kledij. Vandaar dus de slogan ‘White is Purity’. Op zich geen onlogische slagzin voor dit product, maar de link met extreemrechtse groeperingen is wel erg snel gelegd. Moest die link niet duidelijk genoeg zijn, claimden verschillende Alt-Right pagina’s het product uit de advertentie als kers op de taart ook als hun officiële deodorant: ‘#Nivea: the official moisturizer/anti-perspirant of the #AltRight’.

Er ontstond heel wat commotie rond de advertentie en Nivea haalde het beeld offline met een verontschuldiging: ‘Het spijt ons heel erg dat deze post mensen gekwetst heeft. Nadat we beseften dat de post misleidend was, hebben we hem onmiddellijk offline gehaald. Diversiteit en eerlijke kansen zijn cruciale waarden van Nivea’, klonk het bij een woordvoerder van het bedrijf.

Nivea moet advertentie offline halen omwille van racistische ondertoon
© Nivea

Het is niet de eerste keer dat Nivea onder vuur ligt voor een racistische advertentie. In 2011 haalde hun ‘Re-civilize yourself’-campagne ook al de media. Ook daar werd het blanke, westerse ideaal naar voren geschoven. Hoewel Nivea het uiteraard niet zo bedoelde, lazen heel wat mensen deze reclameboodschap als volgt: Zwarte mannen met een afro zouden zich maar beter laten kortwieken, want zo geraak je vast nergens in het leven. Het merk trok de campagne ook toen terug en excuseerde zich voor de misleidende boodschap. Met de ‘White is Purity’ lieten ze zich echter opnieuw vangen. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content