Update: Nadat Amena Khan in opspraak kwam voor enkele tweets die ze in 2014 verstuurde naar aanleiding van het geweld van het Israëlische leger op Palestijnen heeft het model besloten zich terug te trekken uit de campagne van L'Oréal. "Ik pleit voor diversiteit en wil niemand discrimineren", aldus Khan op Instagram. "Ik heb besloten om de tweets te verwijderen omdat ze niet in lijn zijn met de harmonieuze boodschap waar ik voor sta." Khan verduidelijkt er meteen ook dat ze zich zal terugtrekken uit de Elvive-campagne van cosmeticagigant waar ze aan deelnam, omdat ze vond dat de ophef over deze oude tweets de inclusieve boodschap van de campagne overschaduwde.
...

Een moslimvrouw die een hoofddoek draagt als een van de nieuwe gezichten voor een miljoenenlijn van haarverzorgingsproducten? Het leek in de overheersend witte beautywereld vooralsnog toekomstmuziek. Maar L'Oréal Paris plaatst nu letterlijk een vrouw in een hoofddoek - wiens haar je niet kunt zien - in hun nieuwe Elvive-multimediacampagne.GroundbreakingDe Britse blogster en zakenvrouw Amena Khan is daarmee de eerste hijab-dragende vrouw die in grote haarverzorgingsadvertenties te zien is. 'Voor mij is mijn haar een verlengstuk van mijn vrouwelijkheid', zegt Khan aan modeblad Vogue, 'Ik hou ervan om mijn haar te stylen, ik hou ervan om met producten te experimenteren. Het is een uitdrukking van wie ik ben. Als ik weet dat mijn haar vettig is, ook al heb ik een hoofddoek op, voel ik me de hele dag ongemakkelijk.'Het Antwerpse stijlicoon Sarah Dimani (24) is positief verbaasd over deze zet: 'Dit had ik nooit zien aankomen. Zeker voor een shampoo. Er is veel onwetendheid rond het concept van een hoofddoek. Het wordt nog steeds gezien als iets absurds en abnormaals. Uiteindelijk hebben moslima's ook gewoon haar dat ze verzorgen, ze gaan naar de kapper, ze proberen een nieuwe kleur. Als je dat vertelt, vallen mensen vaak uit de lucht. Het is dus echt wel zo groundbreaking als je denkt.'Toen Dimani pas met Instagram begon, waar de Antwerpse 106.000 volgers heeft, was Amina Khan een van de eerste vrouwen die ze volgde. 'Ze is een groot voorbeeld voor mij. Ze deelt tutorials over hoe je je hoofddoek kan dragen, maar spreekt evengoed met veel passie over sociale kwesties sprak. Het toont aan dat beautybloggen en lifestyle te verzoen zijn met activisme. Dit is belangrijk voor de jonge generatie. Veel jongeren zijn nog op zoek naar een stem en het is op deze platformen waar je ze massaal kan bereiken.'Giftige reactiesDimani verwacht zich aan giftige reacties op de campagne. 'Het gaat een ramp zijn. Toen ik in 2015 met een hoofddoek op de cover van Flair stond, was er zoveel commotie. Dan kan ik mij inbeelden dat bij een grootschalige campagne van zo'n invloedrijk beautybedrijf de respons dubbel zo erg zal zijn.''Mensen gaan snel hun gal spuwen omdat ze niet van verandering houden. Terwijl verandering een realiteit is in onze maatschappij. Er zijn verschillende soorten mensen. En mensen met een andere achtergrond maken ook deel uit van de samenleving, nog meer dan de generatie voor ons.'In een interview met Vogue wijst nieuwbakken L'Oréal-gezicht Amena Khan erop dat hoewel ze haar lokken bedekt in het openbaar, ze een groot deel van haar dag doorbrengt zonder een sjaal als thuis of rond geliefden vertoeft. En of haar kapsel door anderen wordt gezien of niet, is voor Khan bovendien geen punt: 'Waarom wordt verondersteld dat vrouwen die hun haar niet laten zien er niet voor zorgen? Dat zou willen zeggen dat iedereen die zijn haar laat zien er alleen maar voor zorgt om het aan anderen te tonen. En die manier van denken ontdoet mensen van hun autonomie.'Overwinning voor moslima'sKhan wordt het gezicht van 'The Pink One', de reeks Elvive-producten die zijn gemaakt om de glans van dof haar te vergroten. Het dragen van een hoofddoek zorgt voor extra uitdagingen voor haarverzorging, legt Sarah Dimani uit: 'Het is algemeen bekend dat als je een hoofddoek draagt, je haar glans kan verliezen of breekbaar wordt. Ook verliest je haar vorm, omdat je lokken onder de stof vastzitten in elastiekjes en dergelijke. Als je bijvoorbeeld krullen hebt, zullen die er niet even mooi uitzien als je een hele dag een hoofddoek hebt gedragen.'Dimani gelooft dat L'Oréal zich oprecht wil inzetten voor diversiteit, maar laat zich daar niet door verblinden: 'We mogen niet naïef zijn: hiermee vallen ze veel sneller op. En ze zullen op voorhand heel goed geweten hebben dat ze er veel promotie voor zouden krijgen - en dus winst kunnen maken.'Maar daarnaast is een groot deel van wat deze campagne zo belangrijk maakt, de jonge vrouwen die zich kunnen identificeren met Amena Khan. Dat zijn uiteindelijk niet alleen de Doutzens en de Karlies van deze wereld waard. 'Het is een overwinning voor moslima's over heel de wereld', gaat Dimani akkoord, 'Wij komen van heel ver. Verschillende soorten mensen in campagnes krijgen is zeker in Europa niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Hoe je het ook draait of keert, wat de intentie van L'Oréal ook was, dat een moslima met hoofddoek in zo'n campagne te zien is, is een grote stap vooruit.'