Mannencosmetica in de lift: ‘Je houdt je huid gezond, je baard getrimd en schaamt je daar niet meer voor’

David Beckham heeft sinds kort z'n eigen groomingmerk, House 99. © House 99

De markt voor mannencosmetica groeit, maar moet meneer echt aangepaste producten smeren? Of is dat slimme marketing?

Meer dan de helft van de Belgische mannen gebruikt wekelijks skincare. De gemiddelde Zuid-Koreaanse man smeert dertien producten per maand. In Londen hebben mannen een eigen hippe beautywinkel, Beast, met een uitgekiende selectie producten uit tachtig merken, van scheergel over geuren en crèmes tot olie voor de hipsterbaard. Wereldwijd groeit mannencosmetica ( grooming is een trendyer woord) al jaren. Ze zou volgens Euromonitor in 2020 goed zijn voor 60,7 miljard dollar.

‘De markt voor male grooming blijft groeien’, vertelt Priscilla Foucault, marketingmanager van House 99, het nieuwe groomingmerk van David Beckham en de L’Oréalgroep. ‘Vooral voor millennials is het uiterlijk belangrijk. Door social media draait alles om imago. Mannen tussen de 25 en de 35 letten op elk detail, gaan naar de barbershop voor het juiste kapsel. Interessant weetje: volgens Google zoeken mannen op Instagram meer naar baardhashtags dan naar voetbalgerelateerde onderwerpen. Er rust geen taboe meer op jezelf als man goed verzorgen: je gaat naar de gym, houdt je huid gezond, je baard getrimd en schaamt je daar niet meer voor.’

Ook dokter Ilan Karavani, die in zijn esthetische kliniek Carpe steeds meer mannen over de vloer krijgt, zag een kentering. ‘Twintig jaar geleden vond je bij wijze van spreken met moeite een propere man. Tegenwoordig willen mannen er goed uitzien. Ze gaan naar schoonheidscentra, stelen potjes van hun vrouw of willen eigen producten. Ze verzorgen zich onder meer goed om professioneel hogerop te raken: een eerste indruk is belangrijk.’

Vaarwel ingegroeide haartjes. Get Groomed Purifying Beard Scrub (20 euro), House 99, vanaf maart bij Planet Parfum en Galeria Inno. // Kalmeert en hydrateert. CBx for Men Soothing Post-Shave Treatment (43 euro), Perricone MD. // Frisse gel, veel hydratatie. Clinique for Men Maximum Hydrator Activated Water-Gel Concentrate (28,50 euro), Clinique. // Globale anti-ageing, dauwfrisse textuur. Total Revitalizer Cream (86 euro), Shiseido Men. // Zacht voor huid én haar. L'Oréal Men Expert Barber Club Short Beard & Face Moisturiser (14,99 euro), L'Oréal Paris.
Vaarwel ingegroeide haartjes. Get Groomed Purifying Beard Scrub (20 euro), House 99, vanaf maart bij Planet Parfum en Galeria Inno. // Kalmeert en hydrateert. CBx for Men Soothing Post-Shave Treatment (43 euro), Perricone MD. // Frisse gel, veel hydratatie. Clinique for Men Maximum Hydrator Activated Water-Gel Concentrate (28,50 euro), Clinique. // Globale anti-ageing, dauwfrisse textuur. Total Revitalizer Cream (86 euro), Shiseido Men. // Zacht voor huid én haar. L’Oréal Men Expert Barber Club Short Beard & Face Moisturiser (14,99 euro), L’Oréal Paris.© .

Minder snel rimpels

Bij die verander(en)de mentaliteit horen aangepaste verzorgingsproducten, aldus de beautywereld. ‘Mannen hebben een andere huid dan vrouwen: meestal dikker, sterker, en ze wordt beïnvloed door het scheren. Ze transpireren meer en hebben vaker een vettere huid en wijdere poriën’, vertelt Carine Devreker, Education Executive en Physicians Service Manager van de Benelux voor Clinique.

De doorsneemannenhuid veroudert ook minder snel. ‘De eerste oorzaak voor rimpelvorming is huidverslapping’, legt dokter Karavani uit. ‘Die duikt sneller op bij vrouwen, omdat ze van nature een iets dunnere huid hebben. Testosteron verdikt de huid. Mannen krijgen dan weer sneller, soms als twintiger al, horizontale expressierimpels op het voorhoofd. Alleen worden die niet als een teken van veroudering gezien.’ Tot zover de theorie. In realiteit denk je beter niet in stereotiepe hokjes. ‘Je moet naar de huid van elk individu kijken’, aldus Karavani. ‘Ook een man kan een dunne huid hebben of een vrouw een dikke. Het komt erop aan de producten te gebruiken die aangepast zijn aan jouw huidtype. Die stereotiepe indeling is zinloos. Veel belangrijker is een grondige, gepersonaliseerde huidanalyse om elke klant de juiste verzorging voor zijn of haar huid aan te bieden.’

‘Natuurlijk moet je naar elke huid apart kijken’, beaamt Devreker. ‘Zo ken ik veel mannen met rosacea die gebaat zijn bij de Redness Solutions-lijn van Clinique. Andere mannen beseffen niet eens dat ze een droge huid hebben.’

Geen tralala

Een man kan dus gerust een ‘vrouwencrème’ smeren, als die maar bij zijn huid past. Alleen wil hij dat niet per se. ‘Uit gesprekken met consumenten blijkt dat mannen een men only-merk verkiezen’, vertelt Foucault. ‘Ze willen het gevoel hebben dat het hun merk is, niet iets wat ze delen met hun vriendin.’

Enter mannelijke packaging, dito geurtje, 2-in-1-producten en snel indringende texturen. ‘De doorsneeman haat vette crèmes en tralala’, aldus Devreker. ‘Hoe eenvoudiger, hoe beter. Ons driestappenplan krijg je bijvoorbeeld moeilijk aan de man gebracht.’

Zit een man toch liever met zijn vinger in haar potje dagcrème? Zolang die aan zijn huid is aangepast is dat dus geen enkel probleem. Wat hygiëne betreft ook niet echt. Devreker is duidelijk: ‘Ach, je bent toch niet vies van je eigen man?’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content