Make-up troost in bange dagen

Vooral tijdens een recessie blijven vrouwen spenderen aan make-up. De kleine luxe biedt troost in moeilijke dagen.

Britse vrouwen geven samen 1,1 miljard pond (1,2 miljard euro) per maand uit aan make-up. Dat blijkt een rondvraag van cosmeticamerk Avon bij duizend vrouwen en meldt The Telegraph. Kleine luxe biedt troost in tijden van crisis.

Vooral mascara willen vrouwen niet missen. TweeÔnzestig procent gaf te kennen dat het een essentiÔle aankoop betreft. Voor 38 procent is lippenstift een ‘must-have’. Zevenendertig procent kan niet zonder foundation.

Wanneer ze tussen vijfentwintig en vierendertig zijn, tasten vrouwen het diepst in de geldbeugel voor de juiste opmaak. Ze besteden er dan 71 pond (82,6 euro) van hun maandloon aan. Zestien tot vierentwintigjarigen houden het op 69 pond per maand (80 euro) en eens boven de vijfenvijftig hebben ze er nog 35 pond (40 euro) voor over.

The Telegraph haalde er Cary Cooper, professor psychologie aan de universiteit van Lancaster, bij voor een verklaring. Volgens hem bijven vrouwen aan make-up spenderen om zichzelf op te vrolijken in deze tijden van economische crisis. “Tijdens een recessie voelen veel mensen zich slecht omdat ze het financieel moeilijk hebben of zich zorgen maken over hun job of die van hun partner”, zo zegt hij. “Met wat kleine luxe troosten ze zichzelf, of het nu om chocolade of make-up gaat. Vrouwen die zich slecht voelen compenseren dat vooral door aandacht te besteden aan hun uiterlijk. Ze gaan naar de kapper, boeken een manicure of kopen nieuwe make-up.”

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content