Gloss, stick, lak, stain, liquid, balsem, poeder, cushion... De categorie lipmake-up is stevig uitgebreid sinds Guerlain in 1840 de allereerste lipstick uitbracht, toen oprichter Pierre François Pascal, geïnspireerd door een neef die kaarsen maakte, geurige, roze gekleurde was in een huls goot.
...

Gloss, stick, lak, stain, liquid, balsem, poeder, cushion... De categorie lipmake-up is stevig uitgebreid sinds Guerlain in 1840 de allereerste lipstick uitbracht, toen oprichter Pierre François Pascal, geïnspireerd door een neef die kaarsen maakte, geurige, roze gekleurde was in een huls goot. Terwijl onze grootmoeders hun mond rood, (koraal)roze of beige stiftten met een lippenstift, kunnen wij ook kiezen voor lipgloss, die niet meer (zo) plakt en lang(er) blijft zitten, liquids, die met gemak vijf kopjes koffie overleven, en hybrides, die de textuur van gloss mixen met de houdbaarheid en intensiteit van lipstick. In alle kleuren van de regenboog. De belangrijkste oorzaak voor die productboom ligt voor de hand: de technologie staat niet stil. 'Zo is de pigmenttechnologie verbeterd', zegt Johan Lundin, International Marketing Director van Giorgio Armani. 'Wij vermalen onze pigmenten in aminozuren: daardoor hechten ze zich beter aan de huid en oxideren ze minder snel. Je kleur blijft dus langer zitten. In onze Lip Vibes-collectie kregen pigmenten een speciale coating die het licht in twee richtingen reflecteert, waardoor je een intensere kleur krijgt. Wil je een specifieke luminositeit, dan combineer je vloeibare pigmenten met andere.' 'Er komt altijd wat nieuws bij: pigmenten, productieprocessen, combinaties, bestanddelen die je niet meer mag gebruiken...', vertelt Peter Philips, creatief directeur van de make-up bij Dior. 'Bij elke nieuwe formule denken we: hoe kan het de volgende keer nog beter?' Bestaat een traditionele lipstick uit was en pigment, dan zorgen hightech ingrediënten nu voor meer draagcomfort, hydratatie of special effects. Zogenaamde holografische parelmoerdeeltjes geven Color Riche Shine van L'Oréal Paris een multidimensionale glans. De gelformule met polymeren van Givenchy's Gloss Interdit Vinyl vormt een glanzend laagje waarin de parelmoerdeeltjes egaal verspreid worden. In stains als Water Lip Stain van Clarins en 'Lip Magnet' van Giorgio Armani verdampen volatiele oliën of water na een tijdje, waardoor er een laagje kleur achterblijft dat je niet voelt zitten. En dankzij transparante gel- fillers drogen matte formules de lippen niet langer (zo erg) uit. Opvallend veel lanceringen zijn vloeibaar. 'Het is makkelijker om een liquid te maken', aldus Lundin. 'Bij een lipstick moet de stick zelf zijn vorm behouden, er zitten dus veel bindende ingrediënten in. Een vloeibare formule heeft een hogere concentratie olie of water, waardoor je meer ingrediënten kunt gebruiken.' Zo bestaat de Volupté Liquid Colour Balm van Yves Saint Laurent voor 35% uit een frisse waterfase, aangevuld met kokoswater, granaatappelextract en het Liquid Light Complex met pareldeeltjes die voor een stralende, glanzende kleur zorgen. Ook de consument speelt een rol in de lippenboom. Kocht je aan het begin van de recessie in 2008 Jade van Chanel om je nagels (en mood) op te beuren, dan grijp je in deze woelige tijden eerder naar lipstick als snel opkikkertje (het zogenaamde lipstickeffect). Zo'n pick-me-up hoeft niet duur te zijn; een exemplaar van Dior, Christian Louboutin of Tom Ford blijft een stukje betaalbare luxe. 'Vrouwen strijden voor hun macht, dat is de tweede reden waarom lipstick zo populair is', meent Tom Pecheux, creatief directeur van de make-up bij Yves Saint Laurent. 'Fel opgemaakte ogen zijn sexy, maar een fel gestifte mond staat voor kracht.' De man heeft een punt. Elizabeth Arden stopte in 1912 de suffragettes die in New York de straat op trokken om stemrecht te eisen rode lipstick toe en tijdens de Tweede Wereldoorlog pepten vrouwen aan het thuisfront het moreel op met een vleugje lipstick. Ook vandaag zien we de kracht van een gestifte mond in. 'Een opgemaakte lip empowert vrouwen: ze voelen zich er zekerder door', verklaart Val Garland, artistiek directeur van de make-up bij L'Oréal Paris. 'Ze kunnen dankzij lipstick zijn wie ze willen zijn.' Een felle kleur op je lippen werkt als een lifecoach, maar dan een stuk goedkoper: ze geeft je in één simpele haal een stevig shotje zelfvertrouwen. Niet verwonderlijk dus dat Guerlain twee roodtinten van La Petite Robe Noire Lip Colour'Ink #empowered en #conqueror doopte. Het aantal hippe lipsticknamen met een hashtag is trouwens - om het op zijn Instagrams te zeggen - licht trending. Niet onlogisch; ook social media hebben invloed op de lipstickboom. 'Toen ik als make-upartiest begon, was lipstick iets voor oude dames of voor conceptuele, in Yamamoto geklede vrouwen met knalrode lippen in een onopgemaakt gezicht', vertelt Philips. 'Toen ik make-up begon te ontwerpen bij Chanel, kochten vrouwen gloss en lippenbalsem. We hebben een verleidingscampagne moeten opzetten om lippenstift opnieuw jong en aantrekkelijk te maken. De drempelvrees is weg, ook al omdat mensen op social media zien dat lipstick cool is. Die hoeft niet per se rood te zijn, maar kan ook blauw of groen zijn. Lipstick is gerelateerd aan creatief en uniek zijn en je goed voelen door met je uiterlijk te spelen.'