James Gager: ‘Saai is de vijand bij M.A.C Cosmetics’

De beroemde mode- en beautyfotograaf Miles Aldridge en creatief directeur van M.A.C James Gager hebben een boek uitgegeven bij Rizzoli over hun samenwerkingen. Wij spraken de creatieve zielen in Londen.

De beroemde mode- en beautyfotograaf Miles Aldridge en creatief directeur van M.A.C James Gager hebben een boek uitgegeven bij Rizzoli over hun samenwerkingen. Wij spraken de creatieve zielen in Londen.

Miles Aldridge en James Gager vullen elkaar perfect aan. Wanneer het creatieve duo de handen in elkaar slaat, resulteert dat ontegensprekelijk in intrigerende campagnes voor M.A.C Cosmetics. Ze visualiseren telkens opnieuw het alom gekende motto van M.A.C: ‘All Ages, All Races, All Sexes’ in campagnes die in het oog springen door hun zinderende kleuren, unieke visie op schoonheid en gedurfde thema’s. In het verzamelwerk ‘Miles of MAC’ blikken ze terug op hun talloze samenwerkingen, die volgens de heren ‘nog geen spat gedateerd zijn.’ Weekend.be mocht hen aan de tand voelen over hun ideologie, hun boeiende campagnes en het nieuwe boek.

Miles is modefotograaf en James creatief directeur bij een van de meest innovatieve cosmeticamerken. Hoe bedenken jullie telkens opnieuw zulke originele campagnes als duo? Miles: Ik ben mijn carrière begonnen als graficus. Mijn vader was illustrator en ging een samenwerking aan met MAC. Ik wilde, zoals zovele kinderen, zijn zoals mijn vader en studeerde dus voor graficus. Helaas vond ik het oersaai. Ik had een erg wilde fantasie en kon mijn ei er niet kwijt. Hierna wilde ik graag regisseur worden. Daar had ik jammer genoeg absoluut geen talent voor. Ga alsjeblieft niet op zoek naar mijn halfslachtige pogingen als regisseur, want ik was er echt slecht in.

Mijn carrière als fotograaf is dan weer eerder toevallig begonnen. Een van mijn vriendinnetjes was een model en ging met haar portfolio langs bij modemagazines. Ik had haar foto’s genomen en die vielen blijkbaar in de smaak. Plots werd ik ingeschakeld als modefotograaf en de rest is geschiedenis. Ik ben erg blij dat ik geen illustrator ben gebleven. Het is een erg eenzame stiel, terwijl je als fotograaf in

een studio samenwerkt met erg boeiende mensen. Dankzij samenwerkingen met mensen zoals James, schep ik op een spontane manier nieuwe campagnes.

James: Absoluut. Heel wat campagnes zijn op een erg spontane manier gegroeid. Tijdens shoots maken we gebruik van alles wat er rondslingert. Dat kan gaan van attributen, pruiken en kostuums tot overgebleven decorstukken. We laten ons kinderlijk enthousiasme los en gedragen ons als kleuters in een speeltuin. Tijdens het dollen, komen altijd leuke ideeën in ons op. De sleutel tot een succesvolle campagne is overal voor openstaan. We gaan als duo steeds op dezelfde manier te werk en baseren onze campagnes op scenario’s die we zelf bedacht hebben.

Hoe is de campagne rond stationsromannetjes tot stand gekomen?

James: Voor onze campagnes laten we ons inspireren door kunst, films, theater, maar ook door minder high brow input. Ik ben toevallig al jaren gefascineerd door stationsromannetjes. Daarom wilde ik graag onze eigen wereld van romantische pulpverhalen scheppen. Miles gaf er vervolgens een eigen draai aan.

Miles: Ik dacht eerst, ‘wat een wild idee’. Maar vond het wel meteen boeiend. We zijn aan de slag gegaan en al gaandeweg beseften we dat er echt iets in zat. We laten ons in eerste instantie niet beïnvloeden door wat het publiek verwacht, maar laten onze fantasie de vrije loop. Gelukkig vinden de klanten onze gekke ideeën meestal wel leuk.

De gezichten van jullie campagnes zijn erg uiteenlopend. Van Rihanna tot Catherine Deneuve en zelfs Marge Simpson. Waarom representeren zij voor jullie de M.A.C-idealen? James: Voor ons bestaat er geen standaard ‘M.A.C-vrouw’. We hebben geen eenduidige visie op schoonheid en er is dus ook geen signature look. Als cosmeticamerk willen we iedereen aanspreken, en dat reflecteert in de keuzes van onze leading ladies. Ieder van hen is iconisch op haar eigen manier. Zo is Rihanna nu al een legendarische entertainer, is Marge Simpson een icoon omwille van haar blauwe haar en spreekt Wonder Woman ons aan omwille van haar kracht en macht. Er is geen lijn in te vinden, geen norm te bepalen. Daarom is ons gamma ook zo breed. Schoonheid zit overal.

Miles: Met onze campagnes willen we schoonheid met een hoek af tonen. Het komt in diverse vormen, kleuren en maten. Wanneer er een bloedmooie, perfecte vrouw voor mijn camera gedropt wordt en er van mij verwacht wordt om een perfecte foto te maken, verlies ik mijn interesse. Ik omring me al met schoonheid in mijn privéleven. Mijn moeder was prachtig, mijn vrouw is een model en ook mijn kinderen zijn mooi. Voor mij is het fotograferen van schoonheid zonder mankementen dus niet zo interessant. Ik ben radicaal tegen saaiheid. Bovendien is de boodschap dat perfecte, gave schoonheid gelukkig

maakt onzin.

James: Correct, saai is de vijand (lacht). Misschien zien we de wereld door een rooskleurige bril, maar we geloven in schoonheid. Niet in de banale zin van het woord, maar in een schoonheid die het beste in mensen naar boven haalt. We provoceren graag met onze campagnes en dagen onze fans uit.

Miles: Ook zij moeten hun fantasie laten spreken. Onze boodschap is niet simpelweg ‘wees mooi en wees jezelf’, het is een kwestie van ‘wees mooi, wees jezelf én wees wie of wat je maar wil zijn’. Wij werken in onze campagnes scenario’s uit en vervolgens is het aan jullie om dat ook met jullie leven te doen. Durf creatief te zijn!

Jullie domineren als man een wereld die vooral vrouwen beïnvloedt. Wat is jullie idee hierover?

James: Ik kijk graag, ik ben een erg visueel persoon. Ik, als man, kan jou misschien wel duidelijker zien dan jij jezelf kan zien en kan misschien zelfs beter de mooiste punten in je gezicht aanduiden. Uiteraard proberen wel een evenwichtig team samen te stellen en hebben ook heel wat vrouwelijke make-upartiesten waar we mee in dialoog gaan.

Miles: Als fotograaf breng ik graag het mooiste in mijn onderwerpen naar boven. Ik laat mijn chemische reactie op vrouwen mee beslissen of een beeld geslaagd is of niet. Sommige vrouwelijke artiesten werken misschien op een andere manier dan mannelijke artiesten, maar dat kan net interessant zijn.

M.A.C als bedrijf staat bekend om haar sociale verantwoordelijkheid. Vooral in de strijd tegen HIV zet het label haar beste beentje voor.

James: Inderdaad, we zijn een pionier in de cosmeticawereld op gebied van sociale initiatieven. Het is een waarde die al van in het begin met ons DNA is verbonden en we doen dit vanuit oprechte overwegingen. Ik ben van mening dat je als bedrijf trouw moet blijven aan je idealen. De laatste jaren springen steeds meer cosmeticabedrijven op deze kar. Dat is goed nieuws, maar soms heb ik het gevoel dat het een strategische zet is, in plaats van een oprechte bezorgdheid. Hoe het ook zij, de beautywereld heeft haar verantwoordelijkheid op dit gebied te lang genegeerd, dus ik ben blij dat er meer aandacht voor komt de laatste tijd. (LP)

Wie benieuwd is geworden naar de doldwaze campagnes van James Gager en Miles Aldridge kan het boek ‘Miles of Mac’ aanschaffen voor de prijs van 50 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content