Twintig jaar is lang. Maar voor Nicolas Degennes is de tijd voorbijgevlogen zonder dat hij het besefte, en dat heeft ongetwijfeld te maken met zijn vak, waarbij hij 'altijd in de dag van morgen leeft'. Hij houdt van de emotie die een textuur kan oproepen, van de rituelen, van kleuren die gebruikt worden op plekken waar je die het minst verwacht. Op deze bladzijden toont hij met veel plezier de resultaten van zijn werk, om zijn carrière van twee decennia als artistic make-up director bij Givenchy te vieren. Hij ziet dit als een uitzonderlijke gelegenheid om zijn persoonlijke voorkeuren te tonen en beelden te creëren die ons doen dromen.
...

Twintig jaar is lang. Maar voor Nicolas Degennes is de tijd voorbijgevlogen zonder dat hij het besefte, en dat heeft ongetwijfeld te maken met zijn vak, waarbij hij 'altijd in de dag van morgen leeft'. Hij houdt van de emotie die een textuur kan oproepen, van de rituelen, van kleuren die gebruikt worden op plekken waar je die het minst verwacht. Op deze bladzijden toont hij met veel plezier de resultaten van zijn werk, om zijn carrière van twee decennia als artistic make-up director bij Givenchy te vieren. Hij ziet dit als een uitzonderlijke gelegenheid om zijn persoonlijke voorkeuren te tonen en beelden te creëren die ons doen dromen. Toen hij op een natte aprildag naar de set kwam, had hij zin om al een beetje kerstsfeer te brengen. Hij deed dat met een handvol sterren, met felgekleurde lipsticks, van het matste mat tot het glanzendste glossy, en een hele reeks poeders. Daarmee zette hij de parelmoeren teint van het model in vuur en vlam. Voor elk beeld was ze een nieuw canvas, waarop hij kleuren aanbracht als een kunstschilder. 'Het licht is onverbrekelijk verbonden met de kleurenmix', zegt hij. 'Ik probeer te begrijpen hoe dat licht bepaalde kleuren doet ontstaan, en hoe ik het een met het ander kan corrigeren. Het geheim blijft: laagjes leggen.' Zijn vakmanschap gebruikte hij eerst voor de televisie en de film, nadat hij een opleiding toneelmake-up en speciale effecten had gevolgd aan de Chauveau school in Parijs. Hij maakte naam bij Canal+ - hij bedacht de zwart-witte huisstijl - en werkte mee aan de defilés van Thierry Mugler, Jean Paul Gaultier en Alexander McQueen. Toen ontdekte Maison Givenchy hem en nam hem mee op 'een heel bijzonder avontuur dat al 20 jaar duurt'. In die periode maakte de make-up een ware revolutie door. 'De concurrentie is veranderd, en de markt ook', vertelt de discipel van Serge Lutens. 'Mannen en vrouwen beschikken nu over nieuwe middelen, zoals de sociale netwerken, om hun creativiteit uit te drukken.'Zijn eigen credo is niet veranderd: 'Het draait om de kwaliteit van het product, zonder compromissen.' Hij denkt daarbij aan de lipstick in de leren huls, de mascara met het bolle borsteltje, en zijn eerste losse poeder. Maar vooral aan de producten die hij morgen zal creëren.