Twintig jaar is lang. Maar voor Nicolas Degennes is de tijd voorbijgevlogen zonder dat hij het besefte, en dat heeft ongetwijfeld te maken met zijn vak, waarbij hij 'altijd in de dag van morgen leeft'. Hij houdt van de emotie die een textuur kan oproepen, van de rituelen, van kleuren die gebruikt worden op plekken waar je die het minst verwacht. Op deze bladzijden toont hij met veel plezier de resultaten van zijn werk, om zijn carrière van twee decennia als artistic make-up director bij Givenchy te vieren. Hij ziet dit als een uitzonderlijke gelegenheid om zijn persoonlijke voorkeuren te tonen en beelden te creëren die ons doen dromen.

Het geheim blijft: laagjes leggen

Toen hij op een natte aprildag naar de set kwam, had hij zin om al een beetje kerstsfeer te brengen. Hij deed dat met een handvol sterren, met felgekleurde lipsticks, van het matste mat tot het glanzendste glossy, en een hele reeks poeders. Daarmee zette hij de parelmoeren teint van het model in vuur en vlam. Voor elk beeld was ze een nieuw canvas, waarop hij kleuren aanbracht als een kunstschilder. 'Het licht is onverbrekelijk verbonden met de kleurenmix', zegt hij. 'Ik probeer te begrijpen hoe dat licht bepaalde kleuren doet ontstaan, en hoe ik het een met het ander kan corrigeren. Het geheim blijft: laagjes leggen.'

Nicolas Degennes © Robert Jaso

Zijn vakmanschap gebruikte hij eerst voor de televisie en de film, nadat hij een opleiding toneelmake-up en speciale effecten had gevolgd aan de Chauveau school in Parijs. Hij maakte naam bij Canal+ - hij bedacht de zwart-witte huisstijl - en werkte mee aan de defilés van Thierry Mugler, Jean Paul Gaultier en Alexander McQueen. Toen ontdekte Maison Givenchy hem en nam hem mee op 'een heel bijzonder avontuur dat al 20 jaar duurt'. In die periode maakte de make-up een ware revolutie door. 'De concurrentie is veranderd, en de markt ook', vertelt de discipel van Serge Lutens. 'Mannen en vrouwen beschikken nu over nieuwe middelen, zoals de sociale netwerken, om hun creativiteit uit te drukken.'

Zijn eigen credo is niet veranderd: 'Het draait om de kwaliteit van het product, zonder compromissen.' Hij denkt daarbij aan de lipstick in de leren huls, de mascara met het bolle borsteltje, en zijn eerste losse poeder. Maar vooral aan de producten die hij morgen zal creëren.

Perfecte timing

Of je nu veel of weinig tijd hebt, de basis moet goed zitten. Begin met een goed gereinigde en gevoede huid. Een voedende dagcrème is een must. Daarna is het tijd voor het leukste deel: je make-up.

5 minuten

Als het vooruit moet gaan

1. Gebruik een concealer in crèmevorm om donkere kringen en imperfecties te vervagen.

2. Stip met een highlighter de bovenkant van het bewegende ooglid net onder de wenkbrauwen en de jukbeenderen aan, het vangt het licht.

3. Met een fijn wenkbrauwpotlood geef je extra expressie aan je gezicht. Breng een puntje highlighter aan op de binnenste ooghoek en oogschaduw met glitter of parelmoer op je bewegende ooglid.

4. Gebruik een mascara met extra volume, zowel op je onderste als op je bovenste wimpers.

5. Werk af met een felrode lippenstift.

15 minuten

Net dat beetje meer

Met 10 minuten tot een kwartier extra heb je tijd om de contouren meer te benadrukken en extra licht op je gelaat te toveren.

1. De basisstappen (zie hierboven) blijven dezelfde, maar fixeer concealer en highlighter met een los poeder om je gezicht een frisse, matte finish te geven.

2. Eyeliner maakt je ogen tot ware blikvangers. Kies voor zwart voor een glamourlook alvorens mascara aan te brengen.

3. Voor perfecte lippen besteed je extra tijd aan het omlijnen. Doe dat heel zorgvuldig en neem een mat potlood in een matching tint met je lipstick. Blijf binnen de contouren van je lippen. Breng je lipstick aan met een deppende beweging, op die manier vermengt het potlood zich met de lipstick.

30 minuten

Tijd voor perfectie

Een halfuur geeft je voldoende tijd voor een extra accent op de ogen. Met zwart, grijs en bruinrode tinten zit je altijd goed, maar ook rood is prachtig en voegt sterkte en kracht toe aan je look.

1. Breng dieprode oogschaduw aan op het ooglid en zwart potlood tegen de wimperrand. Doe ook wat blush op je wangen, dat licht het geheel heel mooi op.

2. Accent op de ogen betekent dat je lippen wat zachter mogen, door gebruik te maken van subtielere tinten zoals beige. Gebruik een lang houdende matte tint.

3. Zet je wimpers extra aan, zowel boven- als onderaan.

Teint. Fond de teint Teint Couture Everwear n°P200 en n°P210 en Correcteur Teint Couture Everwear n°14 en n°16. Ogen. Oogschaduw Prismissime n°1 en n°2 Fall 2019, mascara Disturbia n°1 en eyeliner Disturbia n°1. Lippen. Encre Interdite n°6 en n°8. Zijden couturejurk met geborduurde pailletten, Debora Velasquez. © André Klarin
Teint. Fond de teint Teint Couture Everwear n°P200 en n°P210 en Correcteur Teint Couture Everwear n°14 en n°16. Ogen. Oogschaduw Prismissime n°2 Fall 2019, mascara Disturbia n°1 en eyeliner Disturbia n°1. Lippen. Rouge Interdit Vinyl n°29 Fall 2019. Mantel van rood imitatiebont, Fracomina. © André Klarin
Teint. Fond de teint Teint Couture Everwear n°P200 en n°P210 en Correcteur Teint Couture Everwear n°14 en n°16. Ogen. Oogschaduw Prismissime n°1 Fall 2019, mascara Disturbia n°1 en eyeliner Disturbia n°1. Lippen. Rouge Interdit Vinyl n°20 Fall 2019 © André Clarin

Productie en styling Adrien Gras - Foto's André Klarin - Assistent fotograaf Jonathan Boucquey - Make-up Nicolas Degennes voor Givenchy Beauté - Haar Mika @ Premier Studio-Artisan Coiffeur - Coördinatie Isabelle Willot - Model Cassandra Van Waveren @ IMM Bruxelles