...

Nomige is ontstaan zoals zoveel goede ideeën het levenslicht zien: vanuit een eigen noodzaak. Want hoewel ze als bio-ingenieur een doctoraat in de biomedische wetenschappen, met specialisatie dermatologie op zak heeft, vond Barbara Geusens het moeilijk om haar gading te vinden in het huidige aanbod huidverzorging. De verschillende marketingclaims en de onduidelijkheid over de ingrediënten zorgden ervoor dat ze door de bomen het bos niet meer zag. 'Als ik met mijn wetenschappelijke achtergrond al problemen heb met het kiezen van een goede dagcrème, dan is dat voor de consument met minder bagage op dat gebied toch helemaal onbegonnen werk?'Het is een zorg waar huidverzorgingsmerken de laatste jaren handig op inspelen door hun klanten huidanalyses aan te bieden. Soms bestaat die analyse door een papieren strip tegen het voorhoofd te drukken, andere labels investeren in een geavanceerd fototoestel dat 'tot diep in de verschillende huidlagen' beelden kan schieten en je iets meer kan vertellen over de toestand van je grootste orgaan. MomentopnameOp zich is daar niets mis mee, zegt ook Geusens, maar die methodes zijn afhankelijk van een momentopname. 'Je moet er maar eens op letten, je zal altijd een ander resultaat bekomen afhankelijk van het uur van de dag, hoeveel je gezweet hebt en het seizoen. Dat is daarom niet fout: die momentopnames zullen je wel kunnen vertellen wat je huid op dat moment nodig heeft, maar ze geven geen onderliggende constante aan. Dat is wat ik met Nomige wil doen: op een meer robuuste manier de genen die invloed hebben op het huidverouderingsproces in kaart brengen.' Die nuance is voor Geusens heel belangrijk. 'Ik ben geen arts. Ik ga geen diagnoses stellen, ik ga niet op zoek naar afwijkingen, kankers of allergieën, maar hou me bezig met de eerder onschuldige genmutaties die ervoor zorgen dat je huid vatbaarder is voor vrije radicalen of dat ze snel aan elasticiteit verliest.'Het principe is simpel: op basis van een simpele DNA-test waarbij je een wattenstaafje langs de binnenkant van je wang en tandvlees haalt gaat in een speciale tube, die vervolgens geanalyseerd wordt in een genetisch laboratorium. Na een 2-tal weken ontvang je een mail met je huidanalyse en de ingrediënten die nodig zijn om eventuele tekorten aan te vullen of defecten te herstellen. De analyse van Geusens steunt op een aantal pijlers: collageen en elasticiteit, anti-oxidant capaciteiten hydratatie en barrièrefuncties en het rapport bestaat uit meerdere pagina's waarin duidelijk wordt uitgelegd op welke manier getest werd en wat een defect in een bepaald gen veroorzaakt. Voor Geusens primeert de één op één relatie tussen het defect en het ingrediënt. "Als uit je onderzoek blijkt dat je huid minder anti-oxidanten aanmaakt dan zou je kunnen zeggen dat je op zoek moet naar een product met vitamine C, maar ik wil dieper gaan. Ik kijk specifiek welke anti-oxidanten je niet meer aanmaakt en vul die aan met doelgerichte ingrediënten." Persoonlijke cocktailZo blijkt uit mijn huidanalyse dat ik 2 mutaties heb in het MMP-3 gen - dit wil zeggen dat de enzymen die mijn collageen afbreken te snel werken, waardoor er een onevenwicht is. Hierdoor zal mijn huid waarschijnlijk sneller dan gewoonlijk aan stevigheid verliezen en veroudering sneller optreden. Geusens raadt hiervoor onder meer de peptiden tripeptide-10 citrulline en tripeptide-1 aan, die specifiek op MMP-3 zullen inwerken. De nachtcrème van Nomige die Geusens voor mij zal samenstellen zal die peptiden bevatten, maar als consument ben ik door deze huidanalyse ook wijzer geworden en kan ik zelf op zoek naar producten met deze ingrediënten. Het internet leert me dat het Artistry Intensive Skincare Anti-Wrinkle Firming Serum evengoed deze peptiden bevat. Dat beseft Geusens ook. 'Natuurlijk is het einddoel om de consument te overtuigen in Nomige-producten te investeren, omdat die echt persoonlijk voor jou gemengd worden, maar als je de juiste info in handen hebt kan je in principe ook elders gaan kijken. Al denk ik niet dat de cocktail hetzelfde zal zijn', lacht ze. OnafhankelijkEn net dat is wat Nomige onderscheidt van andere huidverzorgingsinitiatieven, zelfs van een bezoekje aan de dermatoloog die ook steeds 'toevallig' hetzelfde merk voorschrijft als oplossing: bij Nomige krijg je de tools in handen om zelf weloverwogen beslissingen te maken op basis van wat je huid echt nodig heeft. Natuurlijk zal Barbara Geusens voldoende klanten hebben die meteen investeren in het Nomige pakket van vier producten (samen met de eenmalige DNA-test en het advies kost deze kit net geen vijfhonderd euro), maar er zijn ongetwijfeld ook consumenten die gewoon willen weten wat hun huid nodig heeft, om vervolgens elders een mix op te pikken. Sterker nog: in mijn analyse raadt Geusens zelf ook nog voedingssupplementen van andere merken aan.Het is maar de vraag hoe lang Nomige zo onafhankelijk zal blijven - grote cosmeticagroepen als Estée Lauder, of huidverzorgingslabels die nu al prat gaan op verzorging op maat zoals Dermalogica zouden ook behoorlijk kunnen scoren met zo'n DNA-analyse, die dan steeds 'toevallig' uitkomt bij producten uit hun gamma. Een patent nemen op haar methode ziet Geusens echter nog niet zitten. 'Dat is een tweesnijdend zwaard. Enerzijds bescherm ik zo mijn methodologie, maar anderzijds moet ik ze dan eerst beschrijven, waardoor ik mijn geheimen prijs geef.'Hoewel de methode van Geusens huidveroudering niet kan tegengaan - dat is wetenschappelijk onmogelijk, via gespecialiseerde crèmes probeert ze wel het proces te normaliseren - betekent DNA-based skincare een revolutie binnen de cosmeticasector, eentje die we ongetwijfeld ook bij andere merken zullen zien opduiken. Daar is Geusens zich van bewust. 'Ik hoop wel dat consumenten kritisch genoeg zijn om vragen te stellen als 'wat gebeurt er met mijn DNA, wat is de correlatie tussen mijn DNA en producten, zitten er wetenschappers achter dit merk of is het puur marketing, wat zijn de privacy voorwaarden, ..?' Geusens zegt zich met Nomige heel strikt aan de nieuwe privacywetgeving van de Europese Unie te houden: alles is anoniem en de resultaten worden enkel aan de klant vrijgegeven. 'Ik kan niet voorkomen dat DNA het nieuwe 'ding' zal worden in de cosmeticawereld - die wordt nu eenmaal heel sterk gedreven door hypes, maar ik hoop wel dat wie het gaat gebruiken, dat op een wetenschappelijke manier zal benaderen. Dat het geen gadget wordt.'Alle info over Nomige op www.Nomige.com Een starterset bestaande uit een test, twee serums en twee crèmes (dag en nacht) kost 499 euro, bijbestellen kan vanaf 84,99 euro. Nomige is eveneens verkrijgbaar bij de Fin du Jour-filialen in Antwerpen, Gent en Kortrijk.