Helft van vrouwen niet tevreden met uiterlijk

© Thinkstock

Dat blijkt uit een enquête over de tevredenheid van het eigen uiterlijk bij vrouwen in Groot-Brittannië.

Dat blijkt uit een enquête over de tevredenheid van het eigen uiterlijk bij vrouwen in Groot-Brittannië. Dit toont een onderzoek van het cosmeticamerk Pai. Dat schrijft de Daily Mail. Ironisch genoeg zeggen 88% van de vrouwen dat zelfvertrouwen, en niet jeugdigheid, het geheim is van ware schoonheid. Nochtans gaven maar enkele vrouwen toe zelfverzekerd te zijn over hun uiterlijk. “Zelfvertrouwen is op een punt komen in je leven wanneer je je uiterlijk accepteert en blij bent met wat je hebt”, zegt Michelle Goodall (36), een van de ondervraagde vrouwen. “Er zijn een heleboel vrouwen die niet geobsedeerd zijn door uiterlijk of ouderdom, maar ze willen er wel graag goed uitzien”, vertelt Helen Williams (38).

Nationale campagne Het onderzoek ging uit van biologisch huidverzorgingsmerk Pai en zij doen ook mee aan de nationale ‘Body Confidence’ campagne van de Britse overheid, die vrouwen wil aanmoedigen om zich beter in hun vel te voelen. “Als 37-jarige vrouw wordt mij verteld dat de tijd dat ik er op mijn best uitzag voorbij is en dat ik er alles moet aan doen om rimpels te voorkomen”, zegt Pai-oprichtster Sarah Brown. “Onze campagne ‘Age Confidence’ raadt snelle en ongezonde remedies tegen ouder worden af en spoort vrouwen aan om gezonder met hun huid en hun zelfbeeld om te gaan. In plaats van er tien jaar jonger te willen uitzien toont ons onderzoek aan dat de echte ambitie van vrouwen is om zich vooral goed te voelen in hun eigen vel. Het wordt tijd dat merken schoonheid op elke leeftijd aanmoedigen en dat ze zo het zelfvertrouwen van vrouwen naar omhoog brengen in plaats van af te breken.

Nieuwe marketingstrategie

De ‘Body Confidence’ campagne van de Britse overheid werd gelanceerd om de definitie van schoonheid te verbreden naar alle leeftijden, vormen, maten en etnische groepen. Jo Swinson, de minister voor vrouwen en gelijke kansen is verantwoordelijk voor het project. “Ik wou de verering van de ‘eeuwige jeugd’ die de beauty-industrie domineert in vraag stellen. Het is tijd dat de cosmetica-industrie hun marketing strategie verandert en zich focust op een gezonder en realistischer zelfbeeld voor vrouwen.” (AV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content