Fotografie als middel om je identiteit op te eisen: ontdek het werk van Tokyo Rumando in Antwerpen
De Antwerpse galerij IBASHO presenteert vanaf 25 januari een tentoonstelling van de fotografe Tokyo Rumando, een vrouw die in haar werk de mannelijke blik naar haar hand zet.
Vanaf 25 januari kan je in galerij IBASHO in Antwerpen een tentoonstelling van de fotografe Tokyo Rumando.
De Japanse heeft een achtergrond als model en in haar werk is ze zowel fotograaf als model. Rumando speelt met ‘de mannelijke blik’ om haar eigen visie op identiteit, seksualiteit en intimiteit te creëren.
Fotografe Tokyo Rumando speelt met ‘de mannelijke blik’ om haar eigen identiteit op te eisen.
De tentoonstelling presenteert de reeksen Rest 3000 Stay 5000, uit 2012, en Orphee, uit 2014. Daarnaast zijn ook een aantal polaroids die ze vanaf haar middelbare schooltijd tot vandaag gebruikt als experimentele testbeelden te zien.
Liefdeshotels en onderhuidse angsten
Voor Rest 3000 Stay 5000 bezocht Rumando meer dan 20 liefdeshotels in Tokio, alleen met haar camera. De beelden onthullen het gevoel van opwinding van een eerste ontmoeting met een minnaar, de soms tragische gebeurtenissen die zich voordoen, evenals de obscure aard van de ontmoetingen daar.
In Orphee, de reeks die in 2016 in Tate Modern tentoongesteld werd, toont Rumando voor een enorme ronde spiegel, steeds een andere vrouw reflecterend. De spiegel staat symbool voor alle herinneringen, projecties, angsten en verlangens die zich onderhuids afspelen, maar wordt door Rumando ook gebruikt als een chronologische grens tussen verleden, heden en toekomst.
Het werk van Tokyo Rumando daagt de rolpatronen die de Japanse patriarchale maatschappij aan mannen en vrouwen toeschrijft uit.
De tentoonstelling toont ook een verzameling polaroids uit haar nieuwste reeks Peel Apart, die Rumando in de loop der jaren van zichzelf heeft gemaakt. ‘Ik was een middelbare schoolstudent toen ik de polaroidcamera voor het eerst kreeg, en het was een leuk gadget om met vrienden mee te experimenteren, omdat het snel het moment kon vastleggen. Ik gebruikte de polaroidcamera als tests voor mijn zelfportretten.’
‘Girlie Photographers’
Rumando zoekt de grenzen op van seksualiteit, exhibitionisme en feminisme. Haar werk onthult een intuïtieve drang naar authenticiteit en daagt de rolpatronen uit die de Japanse patriarchale maatschappij aan mannen en vrouwen toeschrijft.
In dat opzicht maakt ze deel uit van ‘Girlie Photographers’, een fenomeen uit het midden van de jaren 90 waarin fotografie werd ontdekt door vrouwen en doorgroeide naar een centraal medium van zelfexpressie en een middel om een eigen identiteit op te eisen.
De tentoonstelling loopt van 25 januari tot 3 maart 2018 bij IBASHO Gallery in Antwerpen. p>
Tokyo Rumanda25 januari – 4 maart 2018IBASHO GalleryTolstraat 67,2000 Antwerpen p>
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier