FDA verandert wetgeving voor zonnebescherming

© thinkstock

De Amerikaanse Food and Drug Administration neemt voor het eerst in dertig jaar de regulering met betrekking tot zonnebescherming onder de loep.

De FDA heeft voor het eerst in 30 jaar de regulering van zonneproducten aangepast. Vooral de manier waarop deze producten via hun verpakking communiceren naar de consument werd grondig herzien. U zou namelijk geen diploma scheikunde nodig mogen hebben om te begrijpen wat u smeert.

In België wordt alles geregeld door het grote orgaan Europa, maar in de Verenigde Staten moeten ze vertrouwen op de FDA, die het thema zonnebescherming toch wel wat verwaarloosd heeft de laatste jaren.

Nu schieten ze eindelijk in actie en verplichten ze iedere spf-producent duidelijker te zijn op hun verpakking en zal ook de testmethode van deze producten onder de loep genomen worden. Om de cosmeticagiganten meer tijd te geven en omdat men een tekort aan zonnecrèmes wil vermijden tijdens de zomerdagen wordt de deadline gesteld op december 2012.

Niet dat wij er in de Belgische parfumerie veel van zullen merken, maar voor Amerika is dit wel degelijk een reuzestap vooruit. Hier de belangrijkste maatregelen op een rijtje:

1. Opgepast met de term ‘broad spectrum’ Zonneproducten die beschermen tegen UVA én UVB straling mochten ‘broad spectrum’ op hun verpakking hebben staan, zelfs al beschermen ze maar minimaal tegen de schadelijke UVA-stralen. In de nieuwe wetgeving staat dat zonneproducten die claimen ‘broad spectrum’ te zijn minstens een SPF van 15 moeten hebben en hun ingrediënten onderworpen moeten worden aan testen die aantonen dat ze inderdaad op een aanzienlijk niveau beschermen tegen de beide soorten straling.

2. ‘Waterproof’ wordt ‘Water-resistant’ Het is technisch onmogelijk om een product helemaal waterproof of sweatproof te maken. De FDA zegt dus dat producenten van crèmes die ‘waterproof’ zijn vanaf nu de term ‘water-resistant’ moeten gebruiken. Ze moeten bovendien ergens op de verpakking vermelden dat gebruikers de crèmes om de 40 à 80 minuten opnieuw moeten aanbrengen.

3. Weg met SPF100 De FDA vindt dat het nog altijd niet bewezen is dat producten met SPF100 meer beschermen dan producten met SPF 50 (die trouwens ook maar enkele percentages meer beschermen dan SPF 30) en wil die term dus laten schrappen uit angst dat mensen denken dubbel beschermd te zijn en dus langer in de zon mogen liggen/minder moeten bijsmeren. Aan de andere kant van de weegschaal moeten producten met een SPF lager dan 15 vermelden dat ze enkel nog beschermen tegen zonnebrand en dus niet het risico op huidkanker of huidveroudering verminderen.

4. Make-up is niet hetzelfde als zonnebescherming Je ziet ze regelmatig; primers en foundations met SPF15, 20 en zelfs 50. De FDA is nu van mening dat wanneer cosmeticaproducten claimen te beschermen tegen de zon, ze onder dezelfde wetgeving moeten vallen. Dat wil zeggen dat make-upproducten met SPF vanaf nu ook rekening moeten houden met de ‘broad spectrum’ maatregel OF op hun verpakking moeten vermelden dat de bescherming niet volledig is en men dus nog steeds risico loopt op huidkanker of huidveroudering. De keuze is aan hen.

5. Zonnesprays worden onder de loep genomen De FDA zal onderzoeken of zonnesprays even effectief zijn als hun crèmige tegenhanger en of ze schadelijk zijn wanneer ze ingeademd worden. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content