Een gezicht uit de reclame

Bij ons gebeurt het gelukkig nog niet, maar in de VS worden snelle facelifts gewoon aangeprezen via advertenties.

Bij ons gebeurt het gelukkig nog niet, maar in de VS worden snelle facelifts gewoon aangeprezen via advertenties alsof het om het nieuwste parfum gaat. De ‘Quicklift‘ of ‘Lifestyle Lift‘ bijvoorbeeld, die beloven rimpels en een hangende huid in een uur weg te werken, worden druk gepromoot in magazines en op televisie, schrijft de New York Times.

Omdat ze enkel lokale verdoving en een korte herstelperiode zouden vergen en met een kostprijs tussen de 4 en 5.900 dollar relatief goekoop zijn, kent hun populariteit dan ook een hoge vlucht. Sinds 2001 lieten meer dan 100.000 Amerikanen een van beide facelifts uitvoeren. Dr. David Kent, osteaopaat en plastisch chirurg die de Lifestyle Lift lanceerde, stelt bijna honderd dokters in 31 kabinetten te werk. “Elke patient krijgt dezelfde basisbehandeling”, zo zegt hij aan de New York Times. De Quick Lift werd ontwikkeld door spoedarts Dominic Brandy, die een dertigtal dokters in dienst heeft.

Sommige chirurgen zijn evenwel verontrust. Ze hebben wel vertrouwen in de medische procedure, maar ze maken zich zorgen over het feit dat facelifts gewoon koopwaar zijn geworden, dat patiÔnten geen tweede opinie zullen vragen en er gewoon de goedkoopste behandeling zullen uitkiezen, ook al zou een complexere ingreep meer geschikt zijn voor hen.

Dat voorzichtigheid geboden is, blijkt misscien ook uit de reacties op realself.com, een website waar patiÔnten discussiÔren over plastische chirurgie. Amper 37 procent van een groep van 170 patiÔnten die een Lifestyle Lift ondergingen toonde zich tevreden. 63 procent had een slechte ervaring.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content