Dries Van Noten lanceert parfum met Frédéric Malle

© Reuters

De Belgische modeontwerper Dries Van Noten en parfumexpert Frédéric Malle lanceren samen een parfum. De geur verschijnt in Europa in februari op de markt.

De Belgische modeontwerper Dries Van Noten en parfumexpert Frédéric Malle lanceren samen een parfum. De geur verschijnt in Europa in februari op de markt.

Frédéric Malle, die bekend staat om zijn samenwerkingen met parfumeurs aan zijn project Editions de Parfums, heeft ervoor geopteerd om er een derde speler bij te halen. Waar hij zijn gebruikelijke aanpak beschrijft als een duet, ziet hij zijn samenwerking met Dries Van Noten meer als een ménage à trois.

De collaboratie met Van Noten luidt het begin in van een reeks van samenwerkingen met creatievelingen uit velden als de mode, fotografie, kunst en film. Deze samenwerkingen worden portretten van de uitverkorenen in een geur.

De geur, die op 15 februari zal verschijnen, kreeg de naam Dries Van Noten by Frédéric Malle mee. De geurportretten die volgen, zullen gelijkaardige namen krijgen.

“Het is het begin van een nieuwe collectie”, legt Malle uit. Hij ziet zichzelf als de vertaler tussen de persoon waarvan een portret wordt gemaakt en de parfumeur die de geur zal samenstellen.

Malle, een pionier in de artisanale geurbeweging, startte zijn bedrijf in 2000 omdat hij het gevoel had dat er een markt bestaat voor echte parfumerie. Zowel persoonlijke redenen als markt gerelateerde oorzaken hebben geleid tot het nieuwe geurproject waarbij er drie partijen samen een geur creëren.

Hij is niet enkel op zoek naar modeontwerpers, ook andere interessante figuren uit de creatieve sector die een geur rondom hun persona willen creëren en geen uitgebreide financiële vergoeding verwachten, komen in aanmerking voor zijn project. Het wordt een galerie van portretten waarbij de parfumeur en Malle zelf een geur proberen te realiseren die perfect aansluit bij de persoon waarrond de geur draait, in dit geval Dries Van Noten.

De Vlaamse ontwerper was verrast over hoe gecompliceerd het creëren van een parfum eigenlijk is. Over het eindresultaat zei Van Noten dat het echt “een portret van zijn visie op mode geworden” is. De geur is deels traditioneel en deels verrassend, net zoals de ontwerpen van Van Noten. Hij hoopt dan ook dat de geur dezelfde emoties zal oproepen als zijn kleren. Hij vond het een interessante ervaring waarvan hij volop heeft genoten.

De parfumeur van dienst, Bruno Jovanovic van International Flavors & Fragnances Inc. lichte een tipje van de sluier over hoe de geur zal ruiken. Het initiële concept was om sandelhout te deconstrueren waardoor er een facet zou vrijkomen dat “zacht, creamy en milky” geurt. Er werd saffraan toegevoegd en ook vanille, jasmijn en een krachtige combinatie van drie verschillende muskusgeuren kregen een plaats in het parfum. De parfumeur omschrijft de geur dan ook als “zeer rijkelijk”. (LP)

In België is het parfum enkel verkrijgbaar in de Dries Van Noten winkel in Antwerpen en bij Senteurs d’Ailleurs in Brussel. Voor 50ml telt u 125 euro neer, een flacon van 100ml kost 180 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content