Wie? Australisch cosmeticamerk, opgericht door kapper Dennis Paphitis in Melbourne. Behoort nu tot de Braziliaanse cosmeticagroep Natura Cosméticos.
...

Wie? Australisch cosmeticamerk, opgericht door kapper Dennis Paphitis in Melbourne. Behoort nu tot de Braziliaanse cosmeticagroep Natura Cosméticos. Wat? Formules met natuurlijke bestanddelen voor haar, lichaam en gezicht, maar ook drie geuren, een hondenshampoo en de Post-Poo Drops. Het merk staat bekend om zijn verfijnde esthetiek, van de op apothekersproducten geïnspireerde bruine verpakkingen tot de boetieks die met oog voor detail worden ingericht, vaak door plaatselijke architecten, en in elke stad anders zijn. 'Ik heb Aesop nooit als cosmeticamerk beschouwd', vertelt Chief Customer Officer Suzanne Santos, die er van in het prille begin bij was. 'Ons bedrijf maakt producten die kwaliteit toevoegen aan het leven, of het nu huid-, lichaams- of haarverzorging is. Die kwaliteit zit in onze communicatie, onze formules, onze architectuur, ons zijn. We blijven trouw aan onze stem. En aan onze klant. We laten ons niet beïnvloeden door trends of gimmicks en kijken niet naar wat andere merken doen.' Ontstaan? Paphitis experimenteert met essentiële oliën in haarproducten, wat in 1987 resulteert in Aesop. 'Dennis voelde afwijzing voor de bestaande producten en artificiële geuren en van daaruit groeide de nood om eigen producten te ontwikkelen.' Bestseller? 'In de top drie staan de Resurrection Aromatique Hand Wash, het Parsley Seed Anti-Oxidant Serum en de Resurrection Aromatique Hand Balm', vertelt Kate Forbes, General Manager of Products en Research & Development. 'Producten die al meer dan vijftien jaar in ons gamma zitten.' In de badkamers van? Onder meer het Park Hyatt in Tokio, het Capella Hotel in Singapore, maar ook veel restaurants. 'Waar onze producten liggen is heel uiteenlopend', aldus Thomas Buisson, General Manager Europa. 'Zo liggen we in Parijs zowel bij een erg goede crêperie als in een restaurant met twee Michelinsterren. We gaan voor elk adres na of het bij ons merk past.' Zelf kopen? Onder meer in de boetieks in Brussel (Naamsestraat 34) en Antwerpen (Kammenstraat 19). aesop.comWie? Frans parfumeursduo dat in New York zijn parfumhuis opricht. Het is nu deel van Estée Lauder Companies. Wat? 18 uniseks parfums, 13 city exclusives (geuren geïnspireerd door steden) en 10 interieurgeuren, een select aanbod lichaamscosmetica en een groominglijn voor mannen. Alles sober en sleek verpakt. De parfums worden ter plekke in het 'Le Labo-lab' bereid en krijgen een gepersonaliseerd etiket opgeplakt. Ontstaan? 'We wilden de coulissen van de parfumwereld, die wij elke dag zagen in onze jobs in parfumlabs en zo inspirerend vonden, openbaar maken', vertelt Fabrice Penot, een van de oprichters. 'We wilden ook de regeltjes doorbreken: de parfumwereld maakte de goedkoopst mogelijke geur, stopte die in de meest fancy flacon, kleefde er een designernaam op en zorgde ervoor dat het de massa aansprak via focusgroepen. Het parfum werd massaal geproduceerd, aangeprezen door een celebrity en zo veel mogelijk verkocht overal ter wereld. Zes maanden later werd dat proces herhaald.' Bestseller? 'Santal 33 heeft belachelijk veel succes. Als parfumeur hoop je stiekem op zo'n impact, maar je verwacht het niet.' In de badkamers van? Onder meer in het Gramercy Park Hotel in New York, Pilar in Antwerpen, 1898 The Post in Gent, Les Bains en Le Pigalle in Parijs, de Editionhotels met een signature Le Labo-geur, The Bowery in New York en Sanatorium in Oslo. Zelf kopen? In de winkel in Antwerpen (Wapper 18). lelabofragrances.comWie? Brits parfumhuis, nu deel van parfumhuiscollectief Perfumers 1870. Wat? Chique nichegeuren en bijbehorende toiletartikelen en geurkaarsen, geïnspireerd op de Britse cultuur en geschiedenis. 'Penhaligon's wil neuzen prikkelen met een dosis Britishness, door innoverende geuren te creëren die een verhaal vertellen, geïnspireerd op het onverwachte en onze dierbare archieven', aldus Lance Patterson, Chief Executive Officer van Perfumers 1870. 'Ons Britse erfgoed zit in het hart van alles wat we doen en we zijn trots dat we twee keer hofleverancier zijn: die royal warrants zijn een erkenning van persoonlijke service van hoge orde. Het is onze missie onze klanten te entertainen met die Britse excentriciteit en hen mee te nemen op een geurenavontuur dat al meer dan 150 jaar bezig is.' Ontstaan? Barbier William Penhaligon ruilt Cornwall in voor Londen en opent in 1874 zijn barbershop/parfumboetiek. Hammam Bouquet, zijn eerste parfum, is geïnspireerd op de geuren van de Turkse baden in Jermyn Street. Bestseller? 'Halfeti is een van onze best verkopende geuren, een heerlijk weelderige houtachtige bloemengeur.' In de badkamers van? De Londense luxehotels van The Red Carnation Hotel Collection, onder meer The Milestone Hotel, Hotel 41 en The Rubens at the Palace, maar ook op de luxecruiseschepen van Cunard en de vliegtuigen van Singapore Airlines. Zelf kopen? Bij Senteurs d'Ailleurs in Brussel. penhaligons.comWie? Matthew Malin en Andrew Goetz openen in maart 2004 hun eigen New Yorkse 'moderne apotheek', waar ze hun huidverzorgingslijn verkopen. Wat?Simple skincare solutions, no-nonsense uniseks huid- en haarverzorging met natuurlijke bestanddelen, geurkaarsen en parfums. 'Elk product, elke winkel en elk woord wordt ontwikkeld met esthetiek in het achterhoofd', vertelt Malin. 'Dat oog voor detail helpt oplossingen voor huidproblemen te creëren en dingen aan te bieden waardoor je je goed voelt.' Ontstaan? Goetz was onder meer marketingdirecteur bij Vitra in New York. Malin deed onder meer ervaring op de aankoopafdeling bij Saks op, hielp Stila en Nars mee oprichten, overzag de wereldwijde sales van Kiehl's en werkte op de beautyafdeling van Prada. 'Die functie leidde tot de ontwikkeling van Malin+Goetz, op aanraden van Andrew. We brachten onze ervaring samen om een gat in de markt te vullen.' Bestseller? 'Een gedeelde eerste plaats voor de Eucalyptus Deodorant en Grapefruit Face Cleanser, allebei efficiënte dagelijkse producten.' In de badkamers van? Onder meer het Mainport Hotel in Rotterdam, de Le Méridien-hotelgroep en The Betsy in Miami. 'Design is erg belangrijk voor ons. We houden van kleinere, meer intieme adressen, plekken waar Matthew en Mr. Greenberg, onze pug, zelf zouden willen verblijven. Hondvriendelijkheid is altijd een plus.' Zelf kopen? Onder meer bij Senteurs d'Ailleurs in Brussel. malinandgoetz.comWie? In 2011 richten Patrick Munsters en Carel Neuberg dit Nederlandse lifestylemerk op. Wat? Huisparfums, natuurlijke huid- en haarverzorging en natuurlijk mineraalwater in minimalistische verpakking. Ontstaan? 'Marie-Stella-Maris is geboren uit de wil om iets terug te doen', aldus Neuberg. 'Toen de Verenigde Naties in 2010 toegang tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen een mensenrecht verklaarden, raakten we geïnspireerd. Ons merk werd opgericht als middel om mensen te inspireren om sociaal bewust te consumeren én om bij te dragen aan het verbeteren van toegang tot schoon drinkwater. We zijn een social enterprise: een commerciële onderneming die wil meebouwen aan een betere wereld. Voor elk verkocht product gaat een vaste bijdrage naar de Marie-Stella-Maris Foundation, die schoon-(drink)waterprojecten wereldwijd ondersteunt. Sinds zijn introductie in 2011 heeft het merk al meer dan 1 miljoen euro beschikbaar kunnen maken voor die projecten.' Bestseller? 'De geurstokjes, die in twee geuren beschikbaar zijn.' In de badkamers van? Kimpton De Witt en Zoku in Amsterdam, Urban Residences in Rotterdam, Gooiland Hotel in Hilversum en Hotel Espléndido de Sóller in Port de Sóller. Zelf kopen? Bij Senteurs d'Ailleurs in Brussel en Fin du Jour in Gent, Kortrijk en Antwerpen. marie-stella-maris.com