‘De modeweken zijn een laboratorium voor beauty-experimenten’

Backstage bij Haider Ackermann. © Lotte Philipsen

Wij mochten backstage tijdens Paris Fashion Week de make-up artists van M.A.C gadeslaan. Wat we zagen was de bruisende synergie tussen mode en make-up.

Tijdens de modeweken houden we niet alleen de vinger aan de pols op vlak van mode, maar krijgen we ook inkijk in de interne keuken van de beautylooks die défilés sieren. Backstage kijken we, voor de shows losbarsten, toe hoe het M.A.C cosmetics team de modellen in een race tegen de klok onder handen neemt.

Sterke looks neerzetten

Tussen het haasten en reppen door nemen de key artists de tijd om hun looks toe te lichten. Wat opvalt is hun drive om samen met de modeontwerpers en de haarstilisten een magische show neer te zetten. De inspiratie voor de make-up looks? Steevast krijgen we ‘de SS18 collectie’ als antwoord. Mode en beauty in perfecte synergie.

Backstage bij Haider Ackermann
Backstage bij Haider Ackermann© Lotte Philipsen

Inge Grognard neemt de make-uplook bij Haider Ackermann voor haar rekening. ‘Mijn inspiratie is de show. De ontwerper houdt van grafische elementen, dus we hebben gekozen voor een clean gezicht, een highlight op de jukbeenderen en een zeer scherpe rode lip voor enkele modellen.’

‘Ik ben niet bezig met trends. Ik focus me echt op de samenwerking met de ontwerper en de haarstilisten. Samen willen we een sterke look neerzetten. Of dat zal aanslaan en een trend zal worden? Geen idee, dat is mogelijk’, aldus Grognard.

Persoonlijke touch

Ook in de backstageruimte van Talbot Runhof spreekt make-up artist Romero Jennings enthousiast over de samenwerking met de ontwerpers van het Duitse modelabel. ‘Dit seizoen kiezen ze bij Talbot voor een speelse kijk op de seventies, met moderne en futuristische invloeden. We hebben dus beslist om met een opvallende kleur blauw te werken, die alle modellen in verschillende huidtinten staat. Kleur maakt iedereen vrolijk. Glitters en metallics blijven trendy, dus ik heb de look afgewerkt met glitters. Om het geheel af te werken, geven we de modellen véél mascara, zowel boven als onder de ogen.’

Backstage bij Talbot Runhof
Backstage bij Talbot Runhof© Lotte Philipsen

De make-up bij Talbot Runhof wordt op het gevoel aangebracht. ‘Ik hou van make-up die er niet perfect uitziet. Het lijkt alsof vrouwen zichzelf thuis geschminkt hebben voor een feestje. Ik laat alle make-up artists hun eigen creativiteit botvieren en de look afstemmen op de individuele schoonheid van de modellen’, vertelt Jennings.

‘De collecties van de modeontwerpers inspireren de beautytrends. Wanneer we in de showrooms gaan kijken naar de collecties om onze looks te creëren, zorgen we ervoor dat onze looks de collecties te verrijken. Welke stoffen, kleuren en texturen de ontwerpers kiezen, beïnvloedt welke make-uplook wij zullen creëren. En dat zorgt uiteindelijk voor nieuwe trends. Weet je, het is zo leuk dat we tijdens de modeweken, dankzij mode en make-up, wat kunnen ontsnappen aan de nare dingen die er gebeuren in de wereld. We kunnen best wat vrolijkheid gebruiken!’

Het ontwikkelen van de make-uplooks voor de shows tijdens de modeweken is ook een persoonlijk hoogtepunt voor Executive Director of Makeup Artistry Lyne Desnoyers.

Hoe starten jullie als key make-up artists met het ontwikkelen van de looks voor de modeweken?

Lyne Desnoyers: Het proces begint meestal enkele dagen voor de modeshow. De haar- en make-upteams ontmoeten de ontwerper en zijn/haar team om de sfeer van de collectie en de inspiratie erachter te bespreken. We kijken naar de kleding en bestuderen de stoffen, kleuren, texturen. Alles vormt een bron van inspiratie en de totale look – haar, make-up en collectie – vertelt uiteindelijk een sterk en samenhangend verhaal. We stemmen alles mooi op elkaar af.

Zijn de beautytrends voor de komende seizoenen al zichtbaar tijdens de modeweken?

Desnoyers: De modeweken zijn een beetje zoals een laboratorium voor ons. We krijgen heel veel nieuwe ideeën en kunnen nieuwe producten uittesten. Het is zeker zo dat er heel wat trends tijdens de modeweken ontstaan. Toch heb ik de laatste jaren ook meer continuïteit gezien in de evolutie van beauty looks, in plaats van ieder seizoen op de reset knop te drukken.

Het is interessant om te zien dat de vernieuwende ideeën zich meer manifesteren in het heruitvinden of herinterpreteren van klassiekers, zoals rode lipstick of een klassieke zwarte eyeliner.

Dat gezegd zijde, heb je tijdens de voorbije modeweken een trend gespot?

Desnoyers: Glitter wordt opnieuw op verschillende manieren ontdekt. Ook zonder de link met disco of kerstmis is glitter alomtegenwoordig in beautyland. We zullen glitter in de komende seizoenen nog vaak zien terugkeren als manier om subtiel licht aan te brengen in het gezicht of als grafisch statement.

Een andere trend is het vormgeven van de ogen met scherpe of gerafelde randen in kleur of klassiek zwart.

De sfeer van de komende make-uptrend is er een van vrijheid en lichtheid, waarbij make-up gebruikt wordt als manier om jezelf uit te drukken.

Zie je een link tussen de make-uplooks die ontwikkeld worden tijdens de modeweken en onze huidige samenleving?

Desnoyers: Absoluut. En niet alleen tijdens de modeweken, want make-up trends zijn in het algemeen gelinkt aan de huidige samenleving en het politieke klimaat. De geschiedenis van make-up vertelt het verhaal van schoonheid en het heersende schoonheidsbeeld. Het is een weergave van hoe schoonheid in een bepaalde context beïnvloed wordt door maatschappelijke gebeurtenissen, culturele verschijnselen en de economie.

Backstage bij Talbot Runhof
Backstage bij Talbot Runhof© Lotte Philipsen

Een voorbeeld hiervan is de rode lippenstift waar ik eerder over sprak. Kijk maar naar de evolutie ervan en hoe de rode lippen vandaag gedragen worden in tegenstelling tot vroeger. Nu draagt men rode lippenstift op talloze manieren, wat bewijst dat de associatie met glamour en de rode loper slechts één aspect van rode lippenstift is.

Deze evolutie gebeurde niet abrupt, maar eerder organisch. Het toont aan dat de make-up ‘geboden’ veel flexibeler zijn geworden en dat subculturen en street style de manier waarop vrouwen make-up willen dragen enorm beïnvloed hebben. Vandaag kiezen vrouwen voor extreem gepersonaliseerde make-up looks. De tijden waarin ‘one make-up fits all’ de leuze was, liggen ver achter ons!

Backstage bij John Galliano
Backstage bij John Galliano© Lotte Philipsen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content