De 145 meest ethische bedrijven ter wereld

Zelfs enkele cosmeticabedrijven haalden de lijst.

Het Ethisphere Institute heeft voor het zesde jaar op rij de 145 meest ethische bedrijven ter wereld bekendgemaakt, waaronder ook enkele cosmeticabedrijven. In een maatschappij waar de internationale regulering in verband met het testen van cosmetische producten op dieren nog niet op punt staat is dat een bijzondere prestatie.

Het Ethisphere Institute is een internationale denktank gewijd aan ethisch en duurzaam ondernemen. Ieder jaar nemen ze de marktstrategie van verschillende organisaties onder de loep en stellen ze een lijst op met de meest ethische ondernemingen. Onder meer Gap, Kellogg’s, eBay, Marks & Spencer en zelfs cosmeticabedrijven L’Oréal en Shiseido verdienen volgens het Ethisphere Institute een plaats op die lijst. De merken werden onder meer gekozen omdat ze het afgelopen jaar de ethische bedrijfsnormen en -praktijken hebben bevorderd en innovatieve ideeën hebben geïntroduceerd die de gezondheid en veiligheid van hun consumenten ten goede komt.

“De winnaars van dit jaar beseffen heel goed dat een ethische agenda steeds belangrijker wordt in de bedrijfswereld. Ze blijven zich dan ook inzetten om hun ethische standaarden bij te schaven en op te krikken, en dat is niet makkelijk in een omgeving waar de wetgeving constant verandert of tegenwerkt”, zegt Alex Brigham van het Ethisphere Institute.

Chinese regulering Brigham steekt hier allicht een beschuldigende wijsvinger uit naar China. Volgens de Chinese wetgeving is het immers verplicht dat ieder nieuw product of ingrediënt op de Chinese markt aan uitvoerige testen wordt onderworpen, waaronder ook enkele dierenproeven. Cosmeticagiganten Estée Lauder en Avon werden onlangs van de Peta cruelty-free lijst gehaald nadat uitkwam dat de bedrijven sommige van hun producten, bestemd voor China, wel testen op dieren. Voor verschillende cosmeticamerken is China nu eenmaal een grote afzetmarkt, wat voor morele dilemma’s zorgt.

Toch zijn er ook daar veranderingen op til. The Chinese State Food and Drug Administration -kortweg SFDA- heeft zopas een proefversie van een wetsvoorstel ingediend dat het gebruik van alternatieven voor dierenproeven moet goedkeuren. Dit is de eerste keer dat het SFDA dit in overweging neemt. De drijfveer achter deze plotse herziening van de regulatie is eerder economisch dan wel moreel, zegt James Roy, een analist bij de China Market Research Group aan WWD: “Chinese consumenten geven nu eenmaal erg weinig om dierenbescherming en andere gerelateerde onderwerpen wanneer ze cosmeticaproducten kopen.”

Europese richtlijn Wat China vermoedelijk wel zorgen baart is de cosmeticarichtlijn van de Europese Commissie. Die richtlijn verbiedt bedrijven niet alleen het testen op dieren, maar zou ook de verkoop van afgewerkte cosmetische producten waarvan ingrediënten onderworpen zijn aan dierenproeven illegaal willen maken voor Europese winkeliers. Chinese bedrijven zouden dus hun Europese afzetmarkt verliezen als de richtlijn van kracht gaat in maart 2013.

Het invoeren van een volledig verbod op de afzet en ontwikkeling van producten getest op dieren sleept ook hier echter al jaren aan. De overheid wil bedrijven voldoende tijd geven om zich te vormen naar de nieuwe regels, maar de termijn wordt steeds aangepast. De meest recente wijziging, die dateert van 2003, stelt de deadline op maart 2013, maar die datum wordt fel onder druk gezet door de cosmetica-industrie. Volgens hen zouden bepaalde dierenproeven noodzakelijk zijn voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Als de invoering van de Europese maatregel weer wordt opgeschort zullen cosmeticabedrijven voor zichzelf moeten uitmaken of ze een diervriendelijk beleid kunnen handhaven. (KS)

De volledige lijst met de 145 ethische bedrijven is terug te vinden op www.ethisphere.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content