Cosmeticamerken plannen lipstickoffensief

© chanel

Chanel, Dolce e Gabbana, Bobbi Brown, Rimmel.. allemaal lanceren ze dit voorjaar een niewe reeks lippenstiften.

Chanel, Dolce e Gabbana, Bobbi Brown, Rimmel… allemaal lanceren ze dit voorjaar een niewe reeks lippenstiften. En de cosmeticahuizen zetten grote namen in om de onmisbare kleinoden te promoten. Daar is ook een reden voor. In tijden van crisis zouden vrouwen massaal lipstick kopen.

‘Lipstick effect’

Het was Leonard Lauder, baas van beautymerk Estée Lauder, die het ‘lipstick effect’ detecteerde. Hij stelde in 2001 vast dat in de nasleep van de aanslagen van 11 september de verkoop van lippenstift opmerkelijk steeg. De Britse department store Selfridges noteert nu eenzelfde trend, schrijft The Telegraph. Zo zag het de verkoop van lippenstift sinds het begin van de economische crisis met twaalf procent stijgen. Yves Saint Laurent verkocht in dezelfde periode al 20 procent meer lippenstift, Dior 15 procent meer.

Wanneer de tijden onzeker zijn of het economisch slecht gaat, schaffen vrouwen zich immers minder snel kleren of dure handtasen aan, maar veroorloven ze zich kleine luxe zoals make-up. Reden genoeg dus voor de beautymerken om vooral in te zetten op datgene waar mensen wel nog de portefeuille voor willen of kunnen bovenhalen.

Nieuwe lente, nieuwe lippenstift

Dolce e Gabbana pakt dit voorjaar opnieuw uit met Scarlett Johansson om zijn nieuwe knalrode lippenstift aan de vrouw te brengen. Chanel zet Vanessa Paradis in voor zijn Rouge Coco, een reeks van dertig nieuwe liptinten die in maart wordt gelanceerd. En Georgia Jagger -dochter van Mick Jagger en Jerry Hall- gaat een collectie van dertien nieuwe Rimmel-lippenstiften een gezicht geven. De reeks ‘Colour show off’ komt volgende maand op de markt.

“Vrouwen kiezen trouwens weer heldere en gedurfdere kleuren en keren terug naar de traditionele lippenstift (ipv lipgloss)”, aldus Paul Herrington, artistiek directeur bij Bobbi Brown, het merk dat voor zijn voorjaarscampagne zal werken met ‘gewone vrouwen’. “Want de inspanning is klein en het effect enorm”.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content