Cosmetica wordt steeds persoonlijker: ‘Wie voelt beter dan de vrouw zelf wat haar huid nodig heeft?’

Zelf een verwencocktail samenstellen op maat van uw huid geeft extra veel voldoening. © Imaxtree

De ene huid is de andere niet. Bovendien kunnen de noden van een en dezelfde huid zelfs verschillen volgens het seizoen. Met almaar meer personaliseerbare formules en zelfs met heus maatwerk tracht de cosmeticasector in te spelen op nieuwe behoeften.

De geschiedenis van de hedendaagse cosmetica werd ook geschreven achter de toonbank van apotheken. Een potje met een magistrale bereiding, de specialiteit van de apotheker die de formule zelf had uitgekiend, groeide soms uit tot de hoeksteen van een heus imperium, zoals bij Mixa of Helena Rubinstein. Door de stijgende verkoop drong zich al snel een zekere mate van productstandaardisatie op, zelfs bij bedrijven die lange tijd in handen van één familie bleven. Toch weten we dat de ene huid de andere niet is. En dat de huid van één enkel individu zelfs andere noden kan hebben volgens de gelaatszone, de levensstijl (een korte nacht, een keertje stevig doorzakken, een ongezonde maaltijd) en zelfs volgens het seizoen en het klimaat van de plaats waar de persoon in kwestie zich bevindt. Om in te spelen op die vraag naar huidverzorging à la carte bieden de – kleine én grote – actoren uit de sector voortaan personaliseerbare formules aan. Zelfs een op maat bereid serum behoort tot de mogelijkheden.

Pure actieve stoffen bij Eta Pur. Vanaf 10 euro voor 15 ml.
Pure actieve stoffen bij Eta Pur. Vanaf 10 euro voor 15 ml.© .

Het Amerikaanse merk Kiehl’s, eigendom van de L’Oréal-groep, kan bogen op 165 jaar ervaring in farmacologische cosmetica. Met Apothecary Preparations, het gamma dat Kiehl’s onlangs lanceerde in België, knoopt het merk in zekere zin terug aan met zijn roots. Het concept? Een basisconcentraat dat voor iedereen hetzelfde is en vervolgens wordt gecustomized door toevoeging van twee targeted complexes van actieve stoffen, gekozen uit een waaier van vijf: wrinkle reduction, texture refining, visible redness neutralizing, brightening en pore minimizing. Eerst wordt er een huiddiagnose opgesteld op basis van een Skin Atlas met foto’s van een hele reeks ‘standaardproblemen’ die geen medische behandeling vereisen. Pas dan vertrekt de klant naar huis met drie producten die hij of zij thuis zelf moet mengen – de concentraten mogen in geen geval rechtstreeks op de huid worden gesmeerd. “Al jaar en dag ontmoeten wij in onze verkooppunten vrouwen én mannen die op zoek zijn naar een verzorgingsritueel dat perfect bij hun huid past”, aldus Cammie Cannella, die als Vice President Global Education Development van Kiehl’s aan de oorsprong ligt van dit concept. “Willen we onze meest veeleisende klanten tevreden stellen, dan moeten we ze een krachtig serum aanreiken dat op maat is samengesteld. Dat hebben we geleerd uit onze research en uit miljoenen consulten.”

Codage Facial Discovery bij Adrien Coelho. 33 euro voor 20 min. Serum Codage vanaf 28 euro voor 10 ml.
Codage Facial Discovery bij Adrien Coelho. 33 euro voor 20 min. Serum Codage vanaf 28 euro voor 10 ml.© .

DAGELIJKSE OPPEPPER

Ook Clarins geeft u de kans om uw basisverzorgingsproduct voortaan extra power te geven in uw badkamer: op het moment dat u uw crème aanbrengt, voegt u er een paar druppels aan toe van een van de drie boosters – indien nodig kunt u ze zelfs mengen. Het Franse merk pakt niet voor het eerst uit met aanvullingen op zijn lichaams- of gelaatsverzorgingsproducten. Denk maar aan het duo Addition Concentré Eclat, zelfbruiners waarvan u enkele druppels kunt toevoegen aan uw favoriete dagcrème of bodylotion met het oog op een zonnige gloed naar wens. Het grote succes van Addition Concentré Eclat sterkte Clarins alleen maar in zijn overtuiging. Uiteindelijk vergde het tien jaar research om elk van de drie nieuwe boosters helemaal goed te krijgen. “Wie voelt beter dan de vrouw zelf wat haar huid nodig heeft?” klinkt het bij Marie-Hélène Lair, directrice wetenschappelijke communicatie bij Clarins. “Heeft ze te weinig geslapen, dan kan ze haar huid ’s ochtends verwennen met een paar druppels Energy Booster. Voelt haar huid ’s avonds wat trekkerig aan, bijvoorbeeld door blootstelling aan koude of aan te veel zon, dan zal ze gebaat zijn bij enkele druppels Repair Booster. En daags na een stevig feestje rekent Detox Booster af met een vale teint.” Een crème aanbrengen is op zich al prettig, zelf een verwencocktail samenstellen op maat van uw eigen huid geeft extra veel voldoening.

Apothecary Preparations bij Kiehl's. 95 euro (consult inbegrepen).
Apothecary Preparations bij Kiehl’s. 95 euro (consult inbegrepen).© .

Vanuit diezelfde invalshoek hebben nieuwe spelers uit de cosmeticasector van meet af aan ingezet op een personaliseerbaar, ja zelfs custom-made gamma. Ioma bijvoorbeeld dokterde diverse hightechmeettoestellen voor de huid uit. Die staan opgesteld in een selectie van Planet Parfum-winkels. Ze brengen de huid grondig in kaart. De gegevens van elke klant worden bijgehouden met het oog op vergelijking in de toekomst. Later kan er dus een heuse ‘voor en na’ worden opgemaakt en kan er desgewenst ook worden gesleuteld aan het verzorgingsritueel.

SEIZOENGEBONDEN SERUMS

Codage, een lijn die in 2010 werd gelanceerd door Julien en Amandine Azencott, hangt een soortgelijke filosofie aan. Broer en zus omschrijven het huidige cosmetica-aanbod als ‘monsterlijk’ en willen terug naar de bron van de traditionele farmacie. Ze ijveren voor een heuse dialoog tussen de expert – in casu de verkoper – en de veeleisende consument die op zoek is naar wat echt bij hem past. “Een mooie huid is een huid die correct wordt gevoed, rekening houdend met elke behoefte en met elk moment”, zo klinkt het. Het duo heeft een aantal serums ontwikkeld om te mixen en te matchen, ter aanvulling van een gamma van meer algemene cleansers, maskers en crèmes die voor zowel heren als dames geschikt zijn. In de Care Studio van Adrien Coelho te Brussel – exclusief verdeelpunt van Codage in België – kunt u kennismaken met het label.

Ritueel op maat bij Ioma. Vanaf 9,50 euro voor een kennismakingspakket met 7 monodoses (uitsluitend bij Planet Parfum).
Ritueel op maat bij Ioma. Vanaf 9,50 euro voor een kennismakingspakket met 7 monodoses (uitsluitend bij Planet Parfum).© .

Via een babbel met Sylvie of – nog beter – via een facial discovery: die behandeling duurt een twintigtal minuten en geeft de estheticienne de kans om uw huid van nabij te observeren en u vervolgens de optimale combinatie voor te stellen van pipetflesjes die tot zeventig procent zuivere actieve stoffen kunnen bevatten. Naast die skincare wardrobe – zoals de bedenkers het concept graag noemen – heeft Codage voor meer gehaaste types ook vier seizoengebonden serums uitgedokterd. Wie online een gedetailleerde vragenlijst invult, kan zelfs zijn eigen ‘haute-couturepreparaat’ laten samenstellen. Een preparaat op maat dat thuis wordt afgeleverd, in een flacon met de initialen van de klant. Reken op minimaal 150 euro, afhankelijk van het aantal voedende ingrediënten in het product.

Boosters Energy, Repair en Detox bij Clarins. 39 euro voor 15 ml.
Boosters Energy, Repair en Detox bij Clarins. 39 euro voor 15 ml.© .

Ook bij Etat Pur stellen ze een ‘beautyvoorschrift’ op, vertrekkende van een document dat u online invult. Het feit dat de analyse niet face to face gebeurt, kan worden gecompenseerd door een onlinegesprek met een consulente die klaarstaat om al uw vragen te beantwoorden. Net zoals bij Codage ligt het accent op transparantie. Er wordt dus open gecommuniceerd over de aard, de herkomst en de bewezen voordelen van de aangewende actieve stoffen. Een ecologisch verantwoorde benadering, die ook blijkt uit de keuze voor zo milieuvriendelijk mogelijke verpakkingen.

“Die aanpak werkt trouwens ook prima in de sector van de biocosmetica”, vertelt Sophie Trenteseaux, stichtster van het Belgische label Senz. Fans van honderd procent natuurlijke producten kunnen in haar gelijknamige boetiek hun eigen verzorgingsproduct samenstellen van a tot z. Daarnaast heeft de jonge vrouw ook formules die zo goed als gereed zijn en in luttele minuten – hetzij in de boetiek, hetzij thuis – kunnen worden bereid. “Wij bieden een reeks ‘basissen’ aan voor het gezicht, voor het lichaam en zelfs voor het haar. Zo’n ‘basis’ kan op zich volstaan of verrijkt worden met kant-en-klare cocktails van etherische oliën of zelfs met een selectie aan oliën die de klant zelf kiest”, licht Sophie toe. “Aan een pot van 50 ml hoef je niet meer dan tien druppels toe te voegen. Even omroeren met het spateltje en klaar.”

Het enige wat u dan nog moet doen, is uw huid laten genieten.

(Tekst Isabelle Willot)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content