Bleu de Chanel, een blik achter de schermen

Er komt veel kijken bij de productie van een parfum: een naam zoeken, een flacon ontwerpen, een geur ontwikkelen en een coherent concept bedenken.

Er komt veel kijken bij de productie van een parfum: een naam zoeken, een flacon ontwerpen, een geur ontwikkelen en een coherent concept bedenken. Bij Chanel wierpen we een blik achter de schermen van hun nieuwe mannenparfum Bleu.

Opbouw van een parfum
De meeste parfums hebben een piramidestructuur op basis van essentiële oliën die in een verschillend tempo verdampen. Ze zijn opgebouwd uit drie lagen: een top, hart en basis. Topnoten zijn de meest vluchtige ingrediënten die slechts enkele minuten aanhouden. Het hart van een parfum bestaat uit de hoofdelementen. Deze hebben een zwaardere moleculaire structuur, waardoor je ze pas na een tijdje waarneemt en ze langer geuren dan de topnoten (gemiddeld een uur of twee). De basis van een parfum bestaat vaak uit houtsoorten, harsen, specerijen als vanille, patchouli en muskussoorten. Zij ontwikkelen zich traag en houden lang.

Het vermarkten van een mysterie
Marketing veranderde de parfumerie voorgoed, begin jaren zeventig. Velen beschouwen de lancering van YSL’s Opium als het kantelpunt, toen het verhaal rond een parfum minstens even belangrijk werd als de geur. De naam, het flesje, alles moet een coherent geheel vormen, weet ook Chanels huisparfumeur Jacques Polge. “We werkten aan dit project nog voor de naam of het design vaststond.” Voor het nieuwe mannenparfum dook men in het archief: in de jaren dertig had Chanel een damesgeur die Bleu heette. Het is vandaag aartsmoeilijk om een naam te kiezen, want vaak zijn ze al beschermd door merken die ze angstvallig bewaren voor toekomstige creaties of ze duur verkopen. Toen de naam vastlag, en de flacon een nachtblauwe tint kreeg, was de geur grotendeels af, verklapt Christopher Sheldrake, Polges rechterhand.

Culturele gevoeligheden
Wie een nieuwe geur lanceert, hoopt dat het een bestseller wordt. Daarom wordt een parfum uitgebreid getest op de internationale markt. Sommige ingrediënten krijgen voorkeur of een veto. Eén ingrediënt kan een totaal andere gevoelswaarde krijgen, weet Christopher Sheldrake.

Een staaltje hoogtechnologie
Als het verhaal klopt en de geur internationaal is goedgekeurd, moet het ook technisch haalbaar zijn. De geur van bepaalde bloemen en planten laat zich niet vangen met traditionele technieken als stoomdistillatie of extractie met solventen. Dat lukt wel met de headspace-technologie, waarbij een stolp over de bloem wordt gezet om de moleculen te vangen, zodat die geanalyseerd en gereproduceerd kunnen worden. Ook de bewerking van de ingrediënten evolueert. Bij Chanel doet men aan fractionele distillatie, een techniek waarmee je de verschillende aspecten van een geur kunt isoleren en apart gebruiken. Vetiver, de wortels van een Aziatische grassoort, heeft een droge, rijke en sensuele kant, maar ook groene, grondachtige en rokerige aroma’s. Beide aspecten gebruikte Chanel in Bleu, zegt Christopher Sheldrake. Polge en Sheldrake kozen voor een zeer moderne molecule van cederhout die erg droog ruikt. “Het komt sterk en mannelijk over, maar op een elegante manier, niet als een bodybuilder.” Ook in de top zitten niet zomaar frisse citrusnoten. “Grapefruit kan teleurstellen: soms ruikt het erg goedkoop, naar sinaasappel. Maar een hoge concentratie grapefruit geeft een bitterheid die mooi aansluit bij het droge cederhout.” En laat het net dié moleculen zijn die het traagst verdampen, waardoor de frisheid lang houdt. Ook de andere ingrediënten werden geselecteerd omdat ze lang blijven, zegt Sheldrake. “Vetiver, muskus- en houtnoten houden allemaal erg lang.

Exclusief op Knackweekend.be: Making off van ‘Bleu de Chanel’ door Martin Scorsese Voor de reclamecampagne op 25 augustus samen met het parfum gelanceerd wordt, haalde Chanel een grote naam uit de filmwereld binnen. Martin Scorsese himself regisseerde de spot, de eerste keer trouwens dat de topregisseur een commercial draaide. In de hoofdrol: de Franse acteur Gaspar Ulliel. Wie niet kan wachten tot 25 augustus om de spot te zien, surft op maandag 23 augustus al naar deze site. Wij tonen u exclusief de making-off.
Sofie Albrecht/AH.

Bleu de Chanel, Eau de toilette 50 ml : 56,96 euro, 100 ml: 77,29 euro. Aftershavelotion 100 ml: 50,32 euro. Deodorant 100 ml: 25,94 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content