Beroemde imker Burt Shavitz van Burt’s Bees overleden
Burt Shavitz is op tachtigjarige leeftijd naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Zijn liefde voor bijen en de natuur leeft voort in het cosmeticabedrijf Burt’s Bees, met zijn bebaarde gezicht als logo.
Burt Shavitz stierf op de plaats waar hij zijn hart verloor: Maine. Hoewel hij opgroeide in de buurt van New York, zijn legerplicht deed tijdens de Tweede Wereldoorlog en foto’s nam voor Time-Life, trok hij zich het liefst terug in de bossen met zijn bijen. Voor hij mee Burt’s Bees oprichtte werkte hij er als imker die overleefde door het verkopen van honing.
Van hippie naar bedrijfsleider en weer terug
Toen hij in de jaren tachtig de alleenstaande, rondtrekkende moeder Roxanne Quimby ontmoette, besloten ze de handen in elkaar te slaan. Met de bijenwas van Burt maakte Roxanne kaarsen, die al snel erg populair werden. Het duo breidde de producten uit met natuurlijke schoonheidsartikelen en gebruikte een tekening van het gezicht van Burt als logo.
Hun samenwerking eindigde toen Quimby het bedrijf verhuisde naar North Carolina in 1994. De partners beëindigden hun samenwerking niet op goede voet. Burt trok terug naar Maine en Quimby zette Burt’s Bees verder zonder de man die zijn naam en gezicht leende aan het merk. In 2007 kocht Clorox het merk voor 925 miljoen dollar.
Geen spijt
Toch bleef Burt betrokken bij Burt’s Bees. Hij bleef het gezicht van het merk en Burt maakte publieke vertoningen om de producten te promoten. ‘Ik heb geen spijt van hoe de situatie gelopen is. Zij [Quimby] heeft haar wereld en ik de mijne.’ Burt kreeg een huis en land in Maine en bleef er een afgesloten kluizenaarsbestaan leiden, met zijn geliefde bijen.
In een officieel statement laat Quimby weten dat ze diep bedroefd is door het overlijden van Burt. ‘Burt was een enigma, mijn mentor en muze,’ klinkt het.
Het bedrijf liet optekenen dat ‘Burt een complexe man was die een simpel leven probeerde te leiden op het ritme van de seizoenen. Als er een ding is dat we ons zullen herinneren van zijn leven, is dat we in deze hoogtechnologische, razendsnelle wereld nooit onze relatie met de natuur uit het oog mogen verliezen.’ (LP)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Een foto die is geplaatst door Burt’s Bees (@burtsbeesus) op
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
In deze video kruipt Isabella Rossellini in de huid van Burt om uit te leggen wat de werkbijen doen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier