Belgische invasie bij Dior: Peter Philips wordt creatief directeur make-up

Na de geslaagde entree van Raf Simons als designer bij het Franse modehuis mag Dior nog een Belg verwelkomen. De wereldberoemde make-upartiest Peter Philips wordt er ‘creative and image director’, dat meldt het label zelf in een tweet.

Na de geslaagde entree van Raf Simons als designer bij het Franse modehuis mag Dior nog een Belg verwelkomen. De wereldberoemde make-upartiest Peter Philips wordt er ‘creative and image director’, dat meldt het label zelf in een tweet.

Peter Philips is een gerenommeerd make-upartiest, die tot zopas dus creatief directeur van Chanel make-up was. Deze positie werd door Vogue ooit omschreven als ‘één van de meest begeerde jobs in de cosmeticawereld’.

Toen Knack Weekend ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van het blad belangrijke iconen oplijstte, stond ook Peter Philips tussen de namen. Menig make-upartiest met naam zette de eerste stappen in zijn carrière bij Knack Weekend. De topper is ongetwijfeld Peter Philips, sinds 2008 creatief directeur make-up bij Chanel.

Voormalig beautyredactrice Sofie Albrecht zette toen enkele redenen op een rijtje waarom ze hem bewonderen.

– Hij zette nagellak weer op de kaart. Vijf jaar geleden kreeg nagellak nauwelijks nog aandacht, het was iets voor chique madammen met te veel tijd. Actieve vrouwen beperkten zich hooguit tot een transparante topcoat. Met de crisis werd nagellak plots een budgetvriendelijk accessoire waarmee je je outfit een modieuze upgrade gaf. Philips bracht elk seizoen opvallende kleuren uit in beperkte oplage. Ze vlogen de deur uit.

– Jonge vrouwen, verknocht aan gloss, wist hij weer te bekeren tot lipstick, met Rouge Coco. Dankzij een nieuwe textuur die het midden hield tussen gloss en lipstick, en natuurlijke kleuren, herontdekten jongeren de charme van het gesofisticeerde gebaar van het stiften van lippen.

– Elk seizoen kijkt de hele sector uit naar de creatieve looks die hij voor de catwalk bedenkt : van kristallen wenkbrauwapplicaties tot aparte valse wimpers en mooie plaktattoos.

– Philips bleef altijd vriendelijk, nuchter en bescheiden. ‘Wat wij doen is teamwork : met de verpakkingsafdeling en de labs bij Chanel, met stylisten, fotografen, kappers en modellen op een shoot of campagne, en met designers op een show. Het draait altijd om de visie van de ontwerper, het is niet de Peter Philipsshow.’

– Zijn missie : vrouwen er goed doen uitzien. Maquilleren is een kwestie van de positieve kanten in de verf te zetten, veeleer dan van de negatieve kanten te camoufleren.

Philips zal dus nu voor Dior aan het werk gaan. Daar zullen zijn wegen kruisen met die andere, geliefde Belg bij Dior, Raf Simons. (AB/SA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content