Om te weten waar je heen gaat, moet je weten waar je vandaan komt. Ik raad mijn dochters altijd aan om het beste van hun moeder en het beste van hun vader te combineren, en de minder goede elementen overboord te gooien. Je moet niet alles uit je verleden meenemen, maar de goede dingen helpen je je weg voortzetten.
...

Om te weten waar je heen gaat, moet je weten waar je vandaan komt. Ik raad mijn dochters altijd aan om het beste van hun moeder en het beste van hun vader te combineren, en de minder goede elementen overboord te gooien. Je moet niet alles uit je verleden meenemen, maar de goede dingen helpen je je weg voortzetten. Hoe je tegen het moederschap aankijkt, is erg persoonlijk. Veel vriendinnen hebben geen kinderen en zijn perfect gelukkig met die keuze. Voor mij was het een verplichte passage; ik voelde de nood. Ik ben enorm gegroeid sinds de geboorte van mijn dochters, ze leren me nog steeds veel bij. Voor mij betekent moeder zijn leren geven, ongeacht wat je ervoor in de plaats krijgt. En dat met plezier doen. Risico's nemen betekent dat je iets doet wat je moeder niet begrijpt. Toen ik meespeelde in Irréversible en The Passion of the Christ vroeg mijn moeder waarom ik nooit normale films maak. Maar je moet nu eenmaal moedig je eigen weg uitstippelen. Daarom kocht ik voor mijn dochters het boek Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes. Elk verhaal gaat over een moedige jonge vrouw die het levenspad dat haar familie of cultuur haar oplegt durft te verlaten, en zo de deur opent naar iets anders. Vrouwen van nu weten dat hun waarde niet afneemt naarmate ze ouder worden. Ze zijn er zich meer dan ooit van bewust dat de tijd en de levenservaring die je opbouwt een beter mens van je maken en je zelfrespect vergroten. Ik wil niet wedijveren met de jeugd, maar als rijpere vrouw heb je een energie en schoonheid die niets te maken hebben met je biologische leeftijd. Ze komen voort uit een zekere wijsheid en ervaring, en die vergen tijd. Ik ben een feministe die van mannen houdt. Tegen mannen zijn, denken dat je je als een man moet gedragen om op gelijke hoogte te komen: dat is niet hoe ik het feminisme invul. Waar het om gaat, is sociale gelijkheid: hetzelfde loon en dezelfde mate van respect krijgen, maar ook aanvaarden dat mannen en vrouwen nu eenmaal anders zijn. Laat ons elkaar en onze verschillen respecteren. Wij vrouwen hebben mannen nodig, en zij hebben ons nodig. Je kunt nooit genoeg complimenten krijgen. Als iemand zegt dat ik mooi ben, voel ik me dus niet aangevallen. Schoonheid mag dan wel een geschenk zijn, ze onderhouden is hard werk. Als je jong bent, is het uiteraard moeilijk om je uiterlijk te waarderen. Pas later besef je hoe mooi je was. Ik kan over twintig jaar dus alleen maar meer van mezelf houden dan nu. Als actrice is je lichaam je werktuig. Er goed uitzien creëert nieuwsgierigheid, maar ook beperkingen. Mooie actrices krijgen vaak enkel rollen aangeboden die zich beperken tot wat ze fysiek uitstralen. Wanneer ik vroeger een scenario kreeg, kwam de beschrijving van mijn personage gewoonlijk neer op: ze is mooi. Terwijl je zoveel meer kunt uitdrukken naarmate je ouder wordt. Gelukkig veranderen de tijden. Vroeger hadden actrices geluk als ze tot hun veertigste konden blijven werken. Met hun jeugdigheid verdwenen ook de rollen, ondanks al hun ervaring en talent. Nu kunnen ook wij prachtige, lange carrières hebben. Steeds meer filmmakers begrijpen dat vrouwelijkheid niet afhangt van je eierstokken. In elke actrice schuilen duizend schone slaapsters, zei Isabelle Huppert eens. Telkens als je een rol aanvaardt, ontwaakt een van hen. Een mooie én terechte vergelijking. Als actrice zoek ik voortdurend naar andere manieren om op het scherm te bestaan, om verbluft te worden. In de film is het beeld oppermachtig. Die onweerstaanbare magie van het beeld is de reden waarom ik niet nee kon zeggen tegen Twin Peaks van David Lynch en waarom ik nog voor ik het scenario gelezen had, toehapte voor de Italiaanse serie Il miracolo. Een foto van het soort personage dat ik zou vertolken: meer had ik niet nodig. Zo gaat het vaak als je een actrice bent: je laat je niet leiden door weloverwogen keuzes, maar door je intuïtie.