50 jaar Ken: van gentleman tot toyboy

Je zou het hem niet nageven, maar het vriendje van Barbie is onlangs 50 geworden. Door de jaren heen onderging de plastieken womanizer een reeks transformaties.

Het was in 1961 dat de eerste Ken werd opgetrokken uit een hoopje plastiek en voor eeuwig de maatstaf van ‘het perfecte vriendje’ vastlegde. Twee jaar eerder werd Barbie al in het leven geroepen door speelgoedmaker Mattel.

Beide poppen waren letterlijk en figuurlijk voor elkaar gemaakt, maar na een 43 jaar durende relatie kondigde Mattel in 2004 aan dat Barbie en Ken een punt achter hun relatie hadden gezet – een schokgolf die door alle jonge kinderhartjes ter wereld ging. Gelukkig schijnt de zon weer nu de tortelduifjes op Valentijnsdag dit jaar hun hereniging bekend maakten.

Modeman Tijdens zijn 50-jarige bestaan kreeg Ken veel looks aangemeten. Zijn eerste verschijning was redelijk stijf en conservatief. Maar al snel werd hij de gym ingestuurd en pronkte hij – in de jaren 70 – met een zonnebankbruin kleurtje. Tegen de jaren 80 leek zijn hoekige kaaklijn verdacht scherper en waren zijn ooit grote, nieuwsgierige ogen herleid tot een meer katachtige blik – een vakkundig staaltje smizing zou Tyra Banks het noemen.

Buiten kijf staat dat Ken altijd een voortrekkersrol heeft gespeeld op modevlak. De 30 centimeter grootte adonis hulde zich zonder schroom in outfits die weinig mannen zouden aandurven. Van discoglitters tot stoere bikervests en van neksjaaltjes tot futuristische Star Trekpakjes.

New York Om de metroseksuele pop in de bloemetjes te zetten, koos Mattel zes ontwerpers uit die hem mochten voorzien van – nog maar eens – een nieuwe look. De geselecteerden waren onder meer Nicholas K, Yigal Azrouel en Robert Geller. Zoals het een echte fashionisto betaamt, stelde Ken zijn nieuwe outfits voor tijdens de New Yorkse modeweek enkele weken geleden.

Op de koop toe lanceerde de speelgoedfabrikant ook nog eens drie nieuwe Kenpoppen. ‘Shaving Fun Ken’, met goudblonde lokken en een eigen scheermesje en ‘Fashionistas Ken’, die – volgens de website – ervan houdt om zijn modieuze personaliteit te benadrukken. De derde pop, ‘Sweet Talking Ken’, laat de nieuwe generatie kindjes toe hun eigen stem op te nemen en daarna weer af te spelen. Met een druk op het hart, zegt Ken na wat je maar wilt in – vreemd genoeg – een laag, normaal of hoog stemgeluid.

De maatstaf voor het perfecte vriendje ligt bij deze alweer een (verontrustend) stapje hoger.

Vincent FobeletsDe allereerste reclame waarin Ken verscheen (1961):

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content