Zeldzame tentoonstelling toont de mode van de jaren dertig

De tentoonstelling “1931 face-dos-profile” in Parijs toont zeldzame beelden van ontwerpen uit de jaren dertig. Deze nooit eerder vertoonde documenten werden al die tijd bewaard om de ontwerpen te beschermen tegen copycats.

De tentoonstelling “1931 face-dos-profile” in Parijs toont zeldzame beelden van ontwerpen uit de jaren dertig. Deze nooit eerder vertoonde documenten werden al die tijd bewaard om de ontwerpen te beschermen tegen copycats.


De expositie bestaat uit een groot aantal tekeningen, foto’s en creaties van Franse ontwerpers. De verzameling is samengesteld uit meer dan 10.000 stuks afkomstig uit de archieven van de Franse Conseil de Prud’hommes die de afbeeldingen bewaarde sinds 1931. De exclusieve kledingstukken zijn afkomstig uit het Galliera museum, het modemuseum van Parijs. De foto’s uit de tentoonstelling tonen steeds de eerste uitvoering van een ontwerp en waren enkel bestemd voor archivering. Die archieven hebben nu onderdak gevonden bij ‘Les Archives de Paris’ en geven een prachtig overzicht van de mode en de geschiedenis van die periode.


De jaren dertig werden gekenmerkt door de economische crisis maar toch werden de kleren ingewikkelder, langer en vooral duurder. De documenten tonen een haute couture industrie die zichzelf wou beschermen tegen copycats. Bij elke nieuwe collectie werden de oorspronkelijke ontwerpen ondergebracht bij Le Conseil de Prud’hommes, een arbeidsrechtbank. Ontwerpers zoals Madeleine Vionnet, waren zo bang voor imitators dat ze haar vingerafdruk achterliet op de etiketten in de kleding.


De nieuwe vrouw


De kledij uit de jaren dertig is veel vrouwelijker dan de zwierige jurkjes uit de roaring twenties. Overdag kozen vrouwen voor meer praktische kledij want door de crisis moeten ook zij gaan werken. ’s Avonds droegen ze dan weer lange avondjurken uit luxueuze en nieuwe materialen zoals metallic lamĆ©. De taille werd hoger en de schoudervulling deed zijn intrede.


Ontwerpster Elsa Schiaparelli was een van de beroemdste ontwerpers uit die tijd. Haar aartsrivale was Coco Chanel die ze spottend ‘ de hoedenmaakster’ noemde. Ze was bevriend met sterren zoals MarlĆØne Dietrich en Greta Garbo en beleefde haar hoogdagen in de jaren dertig. Ze werkte samen met surrealisten zoals Salvador Dali en introduceerde ‘Schiaparelli pink’, een felle kleur roze, wat ongewoon was voor die tijd. Ze choqueerde bovendien de mode- en sportwereld door een broekrok te ontwerpen die Lili de Alvarez droeg tijdens het tennistoernooi Wimbledon in 1931. Zij was ook de eerste designer die met het idee kwam om haar ontwerpen op een catwalk te tonen met muziek erbij. (AV)

De tentoonstelling “1931 face-dos-profil” gaat door in het CrĆ©dit Municipal de Paris en loopt nog tot 6 juli 2013.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content