Waarom Snapchat ons gelukkiger maakt dan andere sociale media

© iStock

Een Amerikaanse studie concludeerde dat de vluchtige kiekjes op Snapchat ons gelukkiger maken dan andere sociale media zoals Facebook.

Snapchat wordt gemakkelijk afgedaan als een banaal medium dat vooral voor onbeduidende, lollige of schunnige foto’s gebruikt wordt. De mobiele app laat ons toe om korte boodschapjes te delen die niet langer dan 10 seconden te zien zijn en daarna ergens in de krochten van het internet verdwijnen.

Voor een studie van de universiteit van Michigan werden meer dan 150 studenten ondervraagd over hun gebruik van sociale media. Daaruit blijkt dat de interacties op Snapchat gelinkt kunnen worden aan een toename van ‘sociaal plezier en een positieve stemming’. Dat is het omgekeerde effect dan bij gelijkaardige interacties op andere sociale media, zoals bijvoorbeeld Facebook.

‘Met de studie wilden we eigenlijk aantonen dat zelfs de kleine momenten van het dagelijks leven online gebruikt worden en dat de manier waarop we ons leven delen op deze nieuwe technologieĆ«n onze sociale ervaringen manipuleren op manieren die we nog maar net beginnen te begrijpen’, vertelt Joseph Bayer, hoofdauteur van de studie, aan Huffington Post.

Perfectiedrang

Heel moeilijk is het natuurlijk niet om te begrijpen waarom een app als Snapchat hoger scoort in termen van plezier. De inherent snelle en vaak onbewerkte manier van vastleggen en reageren vormt een constante bron van entertainment. De vergankelijkheid van de inhoud zorgt ervoor dat het nooit echt gaat vervelen.

De onderzoekers verklaren dan ook dat Snapchat als een minder grote druk ervaren wordt: ‘Facebook is uitgegroeid tot de plaats waar je grootse en gekunstelde momenten deelt: de eerste babystapjes, een afstudeerplechtigheid, verjaardagen. Perfectiedrang en sociale media, er zit wat in. Instagram celeb Essena O’Neill verwijderde recent nog heel wat foto’s van haar profiel en sprak zich eerlijk uit over de druk die gepaard gaat bij het medium: ‘We gaan er zo ver in dat we de misleiding van sociale mediakanalen niet meer zien. Ik werd erdoor verstikt.’

Kleine momentjes

Op Snapchat lijkt er meer ruimte voor de kleine momentjes. Net dat zorgt ervoor dat Snapchat positiever ervaren wordt: er is geen nood om elke post of statusupdate perfect in te plannen.

Snapchat wordt volgens de studie ervaren als een eerlijke en heel persoonlijke vorm van communicatie. De enige vorm van communicatie die volgens de studie nog altijd meer lonend blijft dan Snapchat, is face-to-face. Er zijn namelijk nog altijd dingen die je niet kan zeggen met een (sn)app, natuurlijk. Veel mensen betwijfelen bijvoorbeeld of de informatie die we delen op Snapchat geheim blijft. De recente update van de richtlijnenblijft daar heel onduidelijk over.(AW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content