Vijf jaar Knack Weekend Black: “Een investering in papier”

Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

Knack Weekend Black Mode ligt op dit moment te blinken bij uw krantenboer. Deze luxe-edities zijn allicht een vaste waarde in uw printverslinden geworden. “Ze zijn een investering in papier op het moment dat iedereen de virtuele kant uitging”, schrijft hoofdredactrice Lene Kemps in haar edito.

Vijf jaar Knack Weekend Black:
© Knack Weekend

Once you go black you never go back. En al heeft men het dan meestal niet over magazines, toch gaat het ook op voor onze Black-edities, waarvan u nu de eerste van 2016 in handen hebt. Een verjaardagsnummer.

Vijf jaar geleden maakte men op deze redactie een moedige keuze en lanceerde Knack Weekend luxe-edities, op mooi mat papier, met een rechte rug en een indrukwekkende zwarte cover. Het was een investering in papier op het moment dat iedereen de virtuele kant uitging. Het debat tussen het internet en print was in volle gang, en men vroeg zich hardop af of magazines nog wel een toekomst hadden. Willen lezers nog een tijdschrift in hun handen ? Hier besloot men resoluut van wel. De Blacks kozen voor leesstukken, voor een mooie vormgeving, voor een goede fotografie, en daarop werd positief gereageerd. De zwarte nummers werden collector’s items, geapprecieerd door u en door het professionele milieu. In 2012 wonnen ze de Merit Award (georganiseerd door vakblad Media Marketing).

Lezers kozen de naam en het kleedje : Black, omdat uit een enquête bleek dat u zwart een stijlvolle kleur vindt, eentje die u associeert met luxe. Het is dan ook de kleur van Chanel en de tijdloze chic, maar ook van de duistere Darth Vader en het minimalisme. We hebben dat onderzoek onlangs herhaald en zwart staat nog steeds bovenaan, al is goud nu ook toegelaten.

We vieren onze vijfde verjaardag met een grote wedstrijd (p. 105). U vindt er trouwens in elke Black een terug, met mooie prijzen of exclusieve acties. En we starten een interviewreeks die wordt afgetrapt door ontwerpster Veronique Branquinho, die samen met ons terugkijkt op de voorbije vijf jaar en ons een blik op de toekomst gunt (p. 38). Ze echoot wat er in het artikel over het einde van de sterontwerper staat (p. 44). Ze wil in de toekomst meer tijd maken voor zichzelf, goed en hard werken, maar zichzelf niet tekortdoen. Het is moedig om tegen de stroom in te roeien en een ander ritme te kiezen dan hetgeen de sector je wil opdringen. En eenmaal je die keuze gemaakt hebt, wil je niet meer terug.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content