Schiaparelli and Prada-tentoonstelling te moeilijk voor New York?

© Reuters

De tentoonstelling is afgesloten met teleurstellende bezoekcijfers.

Een cerebrale aanpak, niet sexy genoeg, te commercieel of gewoon ongelukkige timing: er zijn veel factoren die een modetentoonstelling parten kunnen spelen. En soms is het van alles een beetje, argumenteren Amerikaanse modeblogs sinds de bekendmaking van de teleurstellende opkomst voor Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations in New York. De jongste tentoonstelling van het Metropolitan Museum of Art klokte bij de sluiting afgelopen zondag af op 339,838 bezoekers – ver onder de verwachtingen.

Publiekstreffers

Schiaparelli and Prada verkende de parallellen in het leven en werk van twee Italiaanse modeontwerpsters: de door de Surrealisten beïnvloedde Schiaparelli, overleden in 1973, en Miuccia Prada, vooralsnog springlevend.

The New York Times, dat de bezoekerscijfers publiceerde op woensdag, maakte meteen de vergelijking met publiekstreffers uit de recente geschiedenis van het Metropolitan Museum: 576000 voor Superheroes: Fashion and Fantasy (2008), 560000 voor Jacqueline Kennedy (2001), 464000 voor Chanel (2005). Helemaal buiten het bereik van Schiaparelli en Prada was het record dat de retrospectieve Alexander McQueen: Savage Beauty vorig jaar vestigde: ruim 661,509 bezoekers. Een expo die tegelijk een in memoriam was – de Britse modeontwerper pleegde zelfmoord in 2010 – en tot twee keer toe verlengd werd. De achtste meest bezochte tentoonstelling in de 141-jarige geschiedenis van het museum bracht McQueen op gelijke voet met Pablo Picasso en Jeff Koons.

“Een sof”

De expo rond Schiaparelli en Prada werd reeds bij de opening in mei op gemengde gevoelens onthaald. Een intellectualistische bedoening, oordeelde menig recensent, al was dat volgens mede-curator Andrew Bolton de bedoeling. “We hebben bewust gekozen voor conceptueel en intellectueel”, zei Bolton destijds in New York Magazine, “minder een emotionele ervaring”.

De Huffington Post “looft” de instelling nu om die keuze: “Aangezien we er vrij zeker van zijn dat het Metropolitan Museum of Art geen bezoekers wil, applaudisseren we voor de curatoren omdat ze een tentoonstelling bedachten die hen begeesterde, ook al wisten ze dat het een sof kon worden.”

Commercieel succes

Wie zich de jongste expo van het Metropolitan Museum alvast niet zal beklagen, is de Italiaanse ondernemer Diego Della Valle, CEO van het Italiaanse lederenwarenhuis Tod’s. Haast gelijktijdig met de opening van de tentoonstelling maakte Della Valle bekend het label Schiaparelli nieuw leven in te blazen. In afwachting van de eerste nieuwigheden in februari 2013 en de aanstelling van een designer (Della Valle ontkent dat John Galliano in de running zou zijn), werd in Parijs alvast een nieuw couturesalon geopend op de Place Vendôme in Parijs.

Modetentoonstellingen en de media-aandacht die ze genereren, stimuleren immers de verkoopscijfers van de betrokken merken, die in vele gevallen als sponsor optreden. Een van de hoofdsponsors van de McQueen-retrospectieve was PPR, het Franse moederbedrijf van het label, en ook Prada en Chanel zijn sponsors van het Metropolitan Museum. Om u een idee te geven van de bedragen die daarmee gemoeid zijn: Giorgi Armani trok in 1999 15 miljoen uit voor het New Yorkse Guggenheim – een expo rond de Italiaanse modekoning volgde acht maanden later.

Een gelijkaardig commercieel effect werd vastgesteld bij de Delvaux-tentoonstelling in het Antwerpse Modemuseum, die in 2009 en 2010 ruim 45000 bezoekers lokte. Een succes dat zich ook in de verkoop vertaalde, erkende het merk achteraf. Het Antwerpse museum brak dit voorjaar trouwens een record, met ruim 56000 bezoekers voor Walter Van Beirendonck – Dream The World Awake. Een duidelijk bewijs dat modetentoonstellingen ook bij ons het grote publiek aantrekken, toch indien voor een aantrekkelijk concept en een dito scenografie wordt gezorgd. Expo’s over modeontwerpers en merken scoren daarbij beter dan thematische expo’s.

Toekomst

Na de teleurstellende bezoekersaantallen voor Schiaparelli and Prada wordt eens zo hard uitgekeken naar de resultaten van andere recente modetentoonstellingen. Met expo’s rond onder meer Yves Saint Laurent (Denver Art Museum) en Christian Louboutin (Design Museum, Londen) was 2012 immers een goed jaar voor het genre.

Andere voorbeelden zijn de stijl van James Bond (The Barbican in Londen, tot 5 september), Louis Vuitton en Marc Jacobs (Les Arts Decoratifs, Parijs – tot 16 september) en Iris van Herpen (Groninger Museum, tot 23 september). Veel wordt ook verwacht van Hollywood Costume, dat van 20 oktober tot 27 januari 2013 ruim honderd filmpersonages tot leven wekt in het Londense Victoria and Albert Museum.

In het Antwerpse Modemuseum begint Madame Grès op 12 september aan een looptijd van vijf maanden. De expo rond de Franse ontwerpster alleen al bezorgde het Musée Bourdelle in Parijs vorig jaar 93000 bezoekers – 35000 meer dan het onbekende museum in 2010 ontving. Bob Verhelst, de scenograaf van Madame Grès in Antwerpen, beloofde alvast een eigentijdse en gedurfde scenografie, met ruimte voor hedendaagse beeldhouwkunst.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content