Ruïnes kijken in Bozar

In Bozar ontdekt u de geschiedkundige en culturele rol van ruïnefotografie.

En wij die dachten dat ramptoerisme een recent fenomeen was. Het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en het Antwerpse FotoMuseum bewijzen het tegendeel met een fototentoonstelling waarin ruïnes centraal staan. Die werden niet toevallig een populair onderwerp in de negentiende eeuw, de periode van de romantiek en de popularisering van het toerisme naar ItaliÔ. Maar de fotogenieke kwaliteiten van verval en vernieling kregen pas echt commerciÔle waarde tijdens de twee wereldoorlogen: beelden van verwoeste steden vonden net zoals aardbevingen, ontploffingen en revoluties hun weg naar stereofoto’s, postkaarten en albums.

In de wandelgangen van de Henry Le Boeufzaal in het Paleis voor Schone Kunsten ontdekt u niet alleen de geschiedkundige en culturele rol van die ruïnefotografie, maar ook recenter werk. Foto’s van industriÔle restanten (Bernd en Hilla Becher), van Brussel als eeuwige bouwwerf (Gilbert Fastenaekens) of van het gehavende Sarajevo (Jan Kempenaers) bliezen het genre immers nieuw leven in.

Wim Denolf.

De werkelijkheid als ruïne, tot 8 maart in het Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel. Dagelijks van 10 tot 18 uur, behalve tijdens de concerten overdag, gesloten op maandag. Gratis toegang. Info: 02 507 82 00.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content