Philips maakt emotiespiegel voor onlineshoppers

De ‘Rationalizer’ geeft aan wanneer het tijd is voor een pauze.

Philips Design en Dialogues Incubator, een initiatief van ABN AMRO, stellen de ‘Rationalizer‘ voor, een gevoelsdetectiesysteem voor onlineshoppers en investeerders.
De Rationalizer is als het ware een ‘emotiespiegel’ waarin de intensiteit van de gebruiker zijn gevoelens weerspiegeld wordt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat thuisinvesteerders niet louter rationeel handelen: hun gedrag wordt beĆÆnvloed door emoties, met als belangrijkste angst en begerigheid. Dit inzicht resulteerde in de ontwikkeling van het Rationalizer-concept, waarbij onlineshoppers gewaarschuwd worden wanneer het tijd is om even een pauze in te lassen.

Het systeem bestaat uit twee delen: de EmoBracelet en de EmoBowl. De armband meet de opwinding van de gebruiker aan de hand van psychogalvanische reflexen. Dit niveau van opwinding wordt weergegeven in de vorm van een dynamisch lichtpatroon op de EmoBowl. Hoe meer opgewonden de gebruiker is, hoe intenser het lichtpatroon wordt: het aantal elementen neemt toe, de snelheid stijgt en de kleur verandert van zachtgeel naar oranje tot dieprood.

Philips Design is een dochterorganisatie van electrogigant Philips. De onderneming dekt uiteenlopende disciplines als psychologie, culturele sociologie, antropologie en trendresearch, naast de klassiekere ontwerpdomeinen. De missie van de Philips Design-ontwerpers bestaat erin ‘oplossingen te creĆ«ren die tegemoetkomen aan de noden van de mensen, hen meer autonomie verlenen en hen gelukkiger maken, zonder de planeet waarop we leven aan te tasten’.

Dialogues Incubator werd in 2007 opgericht door ABN AMRO om nieuwe, duurzame voorstellen te ontwikkelen door kennis af te stemmen op behoeften van de markt en de samenleving.

Over de prijs en datum waarop de Rationalizer op de markt komt, is nog niets bekend.

Hanne Vandevoorde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content