Koen De Bouw: ‘Kunst en commercie kunnen hand in hand gaan’

© -

Ook dit najaar is Koen De Bouw het gezicht van Premium by Jack & Jones. Een gesprek over zijn bewondering voor Buster Keaton, zijn koele imago en de schoonheid van rimpels.

Professor T., volgende maand de release van De Premier, de nieuwste prent van Erik Van Looy, ondertussen de opnames voor de derde Vincke en Verstuyft en daarna vijf maanden Hollywood voor die van de Amerikaanse tv-serie The Last Tycoon: Koen De Bouw is hot. Bovendien is de 51-jarige acteur ook dit najaar het gezicht van PREMIUM by Jack & Jones, dat de campagne zopas voorstelde in Antwerpen.

Modellenwerk in Bali

Zijn eerste stappen in de modewereld dateren al van de vroege jaren tachtig, bekende De Bouw na afloop van de lancering. “Toen ik achttien was en van Turnhout naar Antwerpen verhuisde, volstond het geld dat ik thuis kreeg niet om mijn studies aan de Studio Herman Teirlinck te betalen en te leven. Ik werkte na de schooluren dus in een café, en daar werd ik op mijn negentiende gescout door De Boekers, nog steeds een van de grootste modellenbureau’s van Nederland. Zo werkte ik in het weekend en in vakantieperiodes als model voor labels als Mac & Maggie en Sissy Boy. Een leerrijke periode, want op de set zag ik hoe fotografen werkten met licht en decor. Bovendien mocht ik verre reizen maken, onder meer naar Bali. Voor modeshows was ik net iets te klein, al heb ik wel enkele keren op de catwalk gestaan op modebeurzen in Amsterdam en Parijs”.

Als beginnend acteur lag het bovendien moeilijk om modellenwerk te doen, zeker in een serieuze toneelschool als de mijne. Modecampagnes, televisiewerk of film, dat was eigenlijk not done.

Toch bleef zijn prioriteit altijd zijn theateropleiding, benadrukt De Bouw: “Per slot van rekening droomde ik er al sinds mijn dertiende van om acteur te worden. Om die reden heb ik op zeker moment ook het voorstel afgeslagen om twee maanden naar Japan te trekken. Als beginnend acteur lag het bovendien moeilijk om modellenwerk te doen, zeker in een serieuze toneelschool als de mijne. Modecampagnes, televisiewerk of film, dat was eigenlijk not done. Gelukkig maakt men daar nu geen punt meer van. Ik was trouwens best trots op mijn modellenwerk. Ik verdiende er wat geld mee, De Boekers had een neus voor mooie campagnes en in tegenstelling tot wat mensen soms denken, bleek het ook een heel creatieve job te zijn”.

Koen De Bouw: 'Kunst en commercie kunnen hand in hand gaan'
© –

Ook op de tweede samenwerking met Jack & Jones is De Bouw hoorbaar trots. “Ik zie geen tegenspraak tussen kunst en commercie, die kunnen perfect hand in hand gaan. Ook binnen de context van een modecampagne kun je mensen een bepaalde boodschap meegeven of ze alert maken op schoonheid. Ja, de campagne toont de nieuwe collectie van een modelabel, maar ondertussen maak je ook kennis met de ideeën van John F. Kennedy over de rol van kunstenaars in de samenleving (De Bouw oefent in de campagnefilms stukken uit een speech van de politicus in, WD) en met Bach, wiens muziek op de achtergrond te horen is”.

Verlokkingen

De familie De Bouw trekt wel vaker de aandacht van talentenjagers. Ook zoon Jolan, met wie Koen De Bouw vorig jaar al te zien was in een campagne van Jack & Jones, werd enkele jaren geleden immers gespot door een modellenbureau. Het korte gesprek in het station Brussel-Noord leidde inmiddels tot shoots in buitenlandse modebladen en een parfumcampagne, om maar enkele voorbeelden te noemen.

Ook binnen de context van een modecampagne kun je mensen een bepaalde boodschap meegeven of ze alert maken op schoonheid.

“Jolan was volwassen toen hij gescout werd en, voor zover wij weten, geen groentje meer in het nachtleven (lacht). We hadden er dus wel vertrouwen in dat hij zich niet al te onbezonnen in de modellenwereld zou smijten”, vertelt De Bouw. “Al lijkt het me normaal dat ouders met jongere kinderen iets voorzichtiger zijn. De dochter van goede vrienden werd al op haar vijftiende gescout en naar Parijs gestuurd. Dan moet je je kind met beide voeten op de grond houden en vooral niet naïef doen over mogelijke verlokkingen en wantoestanden. Een degelijk bureau en een goede begeleiding, ook door de ouders zelf, zijn onmisbaar”.

Bescheidenheid

Waarom het zo goed klinkt met Jack & Jones? “Ik ben blij dat het hen niet enkel om mijn gezicht of bekendheid te doen was”, vertelt De Bouw over zijn tweede samenwerking met het Scandinavische modelabel. “Ze vroegen me ook om zelf creatieve input te leveren. Zo zijn we op mijn voorstel in zee gegaan met Indra Siera, die ook de tv-serie Professor T. regisseert, en is de campagne grotendeels geïnspireerd op Buster Keaton, een acteur waar ik al lang naar opkijk. Ik hou in het algemeen enorm van acteurs met een minimalistische aanpak.

Het verhaal dient altijd op de eerste plaats te komen, en dat is moeilijk wanneer acteurs al te graag hun kunnen demonstreren. Dan ontneem je toeschouwers ook de vrijheid om wat ze op het scherm zien op hun eigen manier te interpreteren. Keaton stelde zich bescheiden op en stond altijd ten dienste van het verhaal. Dat soort acteur wil ik zelf ook graag zijn. Vanuit stilstand aanwezig zijn in een moving picture – beter kan ik het niet uitdrukken”.

Ik ben blij dat het Jack & Jones niet enkel om mijn gezicht of bekendheid te doen was. Ze vroegen me ook om zelf creatieve input te leveren.

Stoïcijns, met een uitgestreken gezicht: Keatons onnavolgbare verschijning in stille comedy’s leverde hem de toepasselijke bijnaam “Great Stone Face” op. Nog een overeenkomst met De Bouw, die zelf de reputatie heeft een gereserveerde, wat afstandelijke man te zijn. “Ik heb mijn vak altijd au sérieux genomen”, reageert de acteur. “Niet zozeer mezelf, maar wel mijn vak. Zo heb ik altijd heel zorgvuldig mijn tv-optredens gekozen. Ik zou het enorm jammer vinden als het publiek niet meer in mijn personages zou kunnen geloven omdat ik de vorige avond in De Slimste Mens ter Wereld zat, en als het daardoor niet meer zou openstaan voor het verhaal dat verteld wordt. Maar wees gerust, privé is er ook een heel andere Koen De Bouw. Ik heb mettertijd geleerd om vrolijk en licht door het leven te gaan”.

Koen De Bouw: 'Kunst en commercie kunnen hand in hand gaan'
© –

Anti-helden

De Bouw is het alvast gewend om aangesproken te worden op zijn looks. “Ik geef toe dat ik daar serieus aan heb moeten werken. Mijn vrouw zal je precies hetzelfde vertellen (lacht). Weet je dat ik op Studio Herman Teirlinck voor het eerst de uitdrukking “jeune premier” hoorde? Als jongen uit de provincie moest ik opzoeken wat dat betekende. Maar ik was niet naar de theaterschool getrokken met de ambitie om Romeo-achtige rollen te gaan spelen. Anti-helden waren in mijn ogen altijd veel interessanter.

Ik ga ervan uit dat complimenten over mijn uiterlijk nu iets anders betekenen dan vroeger.

De vele opmerkingen over mijn uiterlijk deden me inzien dat ik zelf voor zulke rollen zou moeten zorgen, en dus ben ik mezelf gaan tegencasten: ik weigerde voor de hand liggende rollen en joeg nadrukkelijk karakterrollen na. Dat is een werk van lange adem geweest, maar ondertussen ben ik daar klaar mee. Ik sta verder in mijn carrière en ben nu een vijftiger – tegenwoordig kan ik ervan genieten als iemand me een mooie man noemt (lacht)”.

Met het verouderingsproces is De Bouw naar eigen zeggen niet bezig. “Ik ga ervan uit dat complimenten over mijn uiterlijk nu iets anders betekenen dan vroeger. Op mijn leeftijd gaat het dan ook over je uitstraling. Aan mijn rimpels stoor ik me niet, die vind ik juist mooi. Wat is er mooier dan een gezicht met een verhaal, met sporen van je hoogte- en dieptepunten?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content