Jong en creatief: interview met beeldend kunstenaar Michiel Pelerents

Weekend.be licht iedere maand een jonge creatieveling uit de maalstroom van de actualiteit in ruil voor een blik in hun hoofd. Michiel Pelerents (30) is beeldend kunstenaar uit Antwerpen en één van de creatievelingen die ter ere van 25 jaar Kom Op Tegen Kanker aan de slag ging met het thema ‘azalea’.

Michiel bij zijn kunstwerk voor Kom op Tegen Kanker
Michiel bij zijn kunstwerk voor Kom op Tegen Kanker© Instagram @merrynathalie

Een van jouw werken hangt momenteel ter bewondering bij Verbeke Foundation in het kader van 25 jaar Kom Op Tegen Kanker. Wat sprak je aan in het project?

Michiel Pelerents: “Hoe kan je nee zeggen tegen een project van een levensnoodzakelijke organisatie als Kom Op Tegen Kanker? Azalea was voor mij niet meteen het makkelijkste thema, maar daarom ben ik er net wél mee aan de slag gegaan. Ik hou wel van een uitdaging en uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat – een collage van monochrome papyrussnippers die ervoor zorgen dat je je echt kan focussen op de bloem in haar meest pure, vormelijke toestand.”

Mensen hebben veel geld over om in het brein van een kunstenaar te kunnen kruipen. Vertel het ons gratis: waar haal je de ideeën vandaan?

Pelerents: “Aangezien ik geen indrukwekkend levensverhaal heb, komt mijn inspiratie vooral voort uit het banale (grijnst). Alledaagse voorwerpen fascineren me enorm omdat ze inherent deel uitmaken van een omgeving, maar toch iets vervreemdends krijgen wanneer je er hard op gaat inzoomen. Ik probeer mijn onderwerpen uit dat typische kader te sleuren om zo nieuwe dimensies te ontdekken.”

Een soort vormstudie dus?

Pelerents: “Een beetje, al pas ik dezelfde filosofie ook toe op de technieken en de materialen die ik gebruik. Eens iets anders doen met pastelkrijt bijvoorbeeld. De laatste tijd heb ik me veel bezig gehouden met collages uit papyrus en vinyl met houtstructuur. Op zich zijn dat ontzettend lelijke, kitscherige materialen die doen denken aan inspiratieloze klaslokalen of foute souvenirs uit Egypte, maar ik vind het dan net interessant om dat materiaal dan te onderzoeken, om te breken met alle traditionele contexten waarin dat materiaal gebruikt wordt en zo iets origineels te creëren.”

Het kunstwerk van Michiel Pelerents
Het kunstwerk van Michiel Pelerents

Waarom wissel je zo vaak van tools? Wil je niet bekend staan als ‘Michiel de Man Die Papyrus Weer Hip Maakte bijvoorbeeld?

Pelerents: “Daar pas ik voor. (lacht) Toen ik pas begon als kunstenaar werkte ik veel met olieverf. Het resultaat was goed, dus ik dacht ook dat ik daarin verder zou gaan, maar dat is anders uitgedraaid. Ik wil me niet moeten herhalen, ik wil telkens nieuwe indrukken kunnen opdoen maar ook zelf kunnen scheppen. Wanneer ik het gevoel heb dat een materiaal of een werkwijze uitgeput is, dan schakel ik over op iets anders. Dat gebeurt allemaal heel intuïtief en het is essentieel voor mijn creatief proces.”

Je hebt geen vrije kunst gestudeerd maar bent graficus van opleiding. Geloof je dat kunstenaars geschapen kunnen worden op schoolbanken?

Pelerents: “Uiteraard zal een getalenteerd persoon zonder creatieve opleiding ook knap werk kunnen neerzetten, maar ik geloof wel dat een bepaalde theoretische achtergrond je helpt. Weten waar je werk zich situeert in de kunstgeschiedenis bijvoorbeeld, en een besef hebben van wat er al allemaal gedaan is en daar inspiratie uit putten. Hoewel ik er nu niets meer mee doe, heeft mijn opleiding me wel geholpen: bij grafische vormgeving leer je out of the box denken en kritisch te zijn voor je eigen werk.”

Met welke artiesten voel je een verwantschap? Pelerents: “Amerikaanse kunstenaars zoals John Baldessari en Ed Ruscha. Van hen heb ik geleerd dat kunst ook plezierig kan zijn, ze creëerden een oeuvre los van de Europese traditie. Verder ben ik ook geïnspireerd door het werk van de Zwitserse kunstenaars Fischli&Weiss, banaliteit speelde ook in hun werk een grote rol.”

Wat is je favoriete creatie van jezelf? Pelerents: “Ik denk dat mijn laatste werk altijd mijn favoriet is. Niet dat ik niet tevreden ben van mijn ouder werk, maar prefereer dat wat -in mijn ogen dan- nog fris toont. Het zou bovendien maar vreemd zijn om een werk van twee jaar geleden te verkiezen boven iets recenters, want dat zou dan zeggen dat ik op al die jaren niet gegroeid ben als kunstenaar.”

Welke goede raad zou je beginnend kunstenaars willen meegeven?

Pelerents: “Kruip iedere dag in je atelier en doe iets, ook al belandt het later in de prullenbak. Uit klads kunnen soms de beste werken voortkomen, en op die manier blijf je jezelf ook ontwikkelen.”

Bekijk het werk van Michiel Pelerents (@michielpelerents) op michielpelerents.be

De kunsttentoonstelling ter ere van 25 jaar Kom Op Tegen Kanker loopt van 28 november tot eind maart bij Verbeke Foundation.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content