‘Het woord pop-up begint behoorlijk hol te klinken’ – Emmanuel Verheyden (The List)

© Mike Steegmans

De kans is groot dat The List niet meer voorgesteld moet. Het winkelconcept steekt voor de tweede keer de kop op in Knokke nadat het dit najaar ook Antwerpen veroverde en weet zoals steeds de perfecte cadeaus en de meest verrassende hebbedingen op vlak van food, fashion en design te verzamelen.

The List is ondertussen meer dan een pop-up, het is een heuse naam geworden, een keursmerk waarvan mensen precies weten wat ze mogen verwachten, hoewel het aanbod per stad en per seizoen verschilt. Knack Weekend sprak met Emmanuel Verheyden, het brein achter The List, en vroeg hem naar de toekomst van tijdige winkelconcepten en de evolutie van retail.

“De naam The List is er gekomen omdat we mensen eigenlijk een lijstje van dingen voorstellen die we zelf heel leuk vinden. We brengen merken, retailers en producten samen waar we kunnen achterstaan, die een verhaal hebben. En ja, dat werkt blijkaar (lacht)”

“Je merkt echt dat mensen ons beginnen kennen. Soms komen ze de winkel binnen en vragen ze ons “of we vorig jaar niet ginder zaten”, en “vorige winter daar”. Dat is wel heel fijn, dat onze naam goed gevestigd is in de markt. Ik noem The List vaak een ‘walk through magazine’, want iedere editie is anders, maar net zoals je een magazine herkent aan de lay-out en de algemene onderstroom, zijn onze winkels ook typisch The List.”

Hoe belangrijk is de keuze van het pand voor jullie stock (of omgekeerd)? Verheyden: “Ieder pand heeft natuurlijk andere mogelijkheden. Toen we in de winter de oude locatie van Ra in de Kloosterstraat overnamen zaten we met duizend vierkante meter speelruimte. Vandaar dat we er ook een horecagedeelte aan hebben toegevoegd voor Kobe Desramaults en Wim Ballieu. Het is telkens een uitdaging, want iedere pop-up is anders, maar het moet toch herkenbaar blijven.”

'Het woord pop-up begint behoorlijk hol te klinken' - Emmanuel Verheyden (The List)
© Mike Steegmans

Momenteel hebben boetieks het moeilijk om het hoofd boven water te houden door de concurrentie van grote flagships en het internet. Denk je dat een concept als The List de toekomst van retail kan betekenen?

Verheyden: “Voor een deel toch zeker wel, en dan heb ik het vooral over de samenwerkingsverbanden: merken en producten en retailers die de handen in elkaar gaan slaan. Overkoepelende merken, zoals The List, zijn essentieel om die samenwerking te doen slagen, want je koppelt een bepaald verwachtingspatroon en een bepaalde consument aan je merkidentiteit.”

“Wij hebben het concept van een zaak delen tussen verschillende partners uiteraard niet uitgevonden, maar puur dat concept op zich volstaat niet meer. Er moet een partij zijn die de overkoepelende visie bestaat, en daar zorgen we met The List voor.”

“In onze winkel vind je zoals steeds een mix tussen de grote jongens en de kleine experimentjes. Het is belangrijk dat evenwicht te bewaren, want ze versterken elkaar. Soms voelen we ons een beetje in een laboratorium (lacht)”

'Het woord pop-up begint behoorlijk hol te klinken' - Emmanuel Verheyden (The List)
© Mike Steegmans

Mogen we The List eigenlijk nog een pop-up noemen?

Verheyden: “Goede vraag. Eigenlijk is het meer een reizende winkel. Het woord pop-up begint namelijk behoorlijk hol te klinken: iedereen die een uitverkoop houdt of wiens oma toffe gehaakte sjaals van de hand wil doen noemt zichzelf “pop-up”. Dat is hun volste recht en ik heb alle respect voor het ondernemerschap dat hieruit voortvloeit, maar wat wij doen is toch net iets anders. Het typerende aan een pop-up is dat het er maar een tijdje staat, en als dat nu het enige sterke of vernieuwende aan je concept is, dan ben je niet goed bezig. Eerlijk gezegd is dat tijdelijke aspect steeds minder belangrijk aan het worden voor ons.”

Zie je jezelf dan ooit neerstrijken in één pand voor de rest van de tijd?

Verheyden: “Zeker. Al kan ik mij niet voorstellen wat voor pand dat zou zijn. Het gaat vooral om de locatie: die moet echt top zijn. The List is niet gewoon een experimentje; we willen natuurlijk wel dat er volk op afkomt.”

Maar langs de andere kant kan een sterk concept er natuurlijk ook voor zorgen dat nieuwe buurten aangeboord worden, zoals een Clinic in Antwerpen – de Burburestraat en omstreken is nu echt een place to go geworden. Zouden jullie zo’n beweging niet mee kunnen trekken?

Verheyden: “Als pop-up in ieder geval niet, je kan die verandering niet op een maand tijd realiseren. En als we nu een fixed store zouden hebben, tja, dat is een keuze die we dan zouden moeten maken, al neig ik naar nee. Dat soort proefprojecten vergen veel geduld en geld, en dan ga je op de duur toch denken waarom je in godesnaam niet voor dat pand op die toplocatie bent gegaan.”

'Het woord pop-up begint behoorlijk hol te klinken' - Emmanuel Verheyden (The List)
© Mike Steegmans

Hoe zien jullie dit concept evolueren? Hebben jullie bijvoorbeeld een wishlist?

Verheyden:“Ghoh er is zoveel… Ik denk dat we vooral moeten verdergaan met combinaties aan te bieden die niet zo voor de hand liggen. Sneakers en een broodbakmachine in eenzelfde shop. High end chocolade naast raw food. In de toekomst zou ik heel graag bruggen bouwen met media. Een Netflix of een Google, … die zouden een extra laag kunnen geven aan de shop.”

The List huisvest onder meer Maison Baluchon, Rain Pharma, SVNTY, Copperhead, B by B, WOO, vij5 en Unik Bikes

'Het woord pop-up begint behoorlijk hol te klinken' - Emmanuel Verheyden (The List)
© Mike Steegmans

Zeedijk 514 – Knokke (ter hoogte van het Casino)

Open vanaf 1 mei tot 30 oktober 2015.

Vrijdag, zaterdag, zondag en maandag, open van 12 tot 20u. In juli en augustus alle dagen open, van 12 tot 20u. thelistmag.com

Partner Content