Emissiefondsen in de mode-industrie: gaat dit project het klimaat redden?

© iStock

Eind deze maand verzamelen de wereldleiders in Parijs om, laat ons hopen, duidelijke afspraken te maken tijdens de klimaattop om de klimaatverandering in te dijken. De mode-industrie, de op één na meest vervuilende industrie ter wereld, moet ook dringend de handen uit de mouwen steken.

We zijn allemaal vertrouwd met labels die beetje bij beetje hun impact op de omgeving en op het milieu willen inperken. Hierbij denken we aan Stella McCartney die alle dieren weert uit haar collecties, H&M die een eigen recyclagecircuit heeft uitgetekend en Inditex die de belofte heeft gedaan om tegen 2020 alle schadelijke chemicaliën uit het productieproces te halen.

Volgens Business of Fashion kiest de LVMH-groep voor een nieuwe strategie, namelijk het oprichten van een intern CO2-fonds. LVMH is het overkoepelende luxeconcern met onder meer Louis Vuitton, Sephora, Givenchy, Veuve Clicquot en Céline onder zijn vleugels. Het concern heeft bekendgemaakt dat hun 70 bedrijven vanaf nu 15 euro per ton uitgestoten CO2 zullen betalen aan een intern fonds.

De gelden die hiermee verzameld worden, zullen enkel en alleen gebruikt worden om de uitstoot van de bedrijven te reduceren en in duurzame oplossingen te investeren. Om een idee te geven: in 2014 stootten alle bedrijven samen zo’n 370.000 kubieke ton CO2 uit, goed voor 5.55 miljoen euro aan bijdragen.

Bedrijven betalen emissierechten om onder meer CO2 te mogen uitstoten.
Bedrijven betalen emissierechten om onder meer CO2 te mogen uitstoten. © iStock

Emissierechten

De emissiehandel is een fenomeen dat ons niet vreemd is. Hierbij betalen bedrijven een bijdrage aan emissiebeperkende projecten om zo zelf onder meer CO2 te mogen uitstoten. Op die manier wordt er geprobeerd een evenwicht te vinden voor bedrijven die zelf hun uitstoot niet meer kunnen reduceren, maar op die manier toch hun bijdrage leveren.

Een intern emissiefonds is iets waar we, zeker in de mode-industrie, nog niet echt van gehoord hadden. Volgens Business of Fashion heeft deze werkwijze twee voordelen. Enerzijds is het een directe stimulans ten opzichte van de bedrijven. Want als ze erin slagen om hun uitstoot te verlagen, zullen ze steeds minder financiële bijdragen moeten leveren aan het fonds. Anderzijds is het ook een teken van transparantie, waarbij buitenstaanders zien hoe de bedrijven zich inspannen.

Nood aan snel handelen

Natuurlijk zal ook op deze actie heel wat kritiek komen. Hoge bomen vangen veel wind, net zoals bedrijven die een poging ondernemen om hun nek uit te steken. H&M en Zara zijn voortrekkers in de sector, de van oorsprong reeds duurzame labels even buiten beschouwing gelaten, maar krijgen vaak de kritiek dat ze te weinig of foute inspanningen leveren.

Het is een stap in de goede richting, maar volgens Business of Fashion moet er verder gekeken worden dan louter naar emissierechten. Dit soort projecten moet deel uitmaken van een groter geheel. LVMH startte in 2013 al een programma op waarbij ze duurzame projecten, zoals het doorgedreven recycleren op hun terreinen, op poten hebben gezet.

Maar iets zegt ons dat het nog beter kan, en dat ze dit beter snel doen. Wanneer de regeringsleiders en overheden tot een compromis komen in Parijs tijdens de klimaattop zullen ze de bedrijven heel wat nieuwe wetgevingen voorschotelen. Daarom kunnen de industrieën maar beter zelf al hun conclusies trekken. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content