De man achter de grasmaaier

© Wim Denolf

Een promotietournee bracht de sexy tuinier uit het jongste spotje van Coca-Cola Light naar Brussel. Daarbij maakte Andrew Cooper ook tijd voor Knackweekend.be. “Vraag me alles wat je wilt weten. Zolang ik maar niets hoef uit te trekken.”

Een promotietournee bracht de sexy tuinier uit het jongste spotje van Coca-Cola Light naar Brussel. Daarbij maakte Andrew Cooper ook tijd voor Knackweekend.be. “Vraag me alles wat je wilt weten. Zolang ik maar niets hoef uit te trekken.

“Helderblauwe ogen, een baard van drie dagen en staalharde buikspieren die ondertussen wereldfaam genieten: daarmee schopte Andrew Cooper het begin dit jaar tot nieuwe “hunk” van Coca-Cola Light. Een begrip op zich, want het eerste spotje in de reeks, met een bouwvakker die vrouwelijke kantoorbedienden van hun werk afhoudt, dateert al van 1994.

Viraal succes

Ondertussen weet Cooper, 1m85 lang en een kersvers sekssymbool, dat grasmaaien grote gevolgen kan hebben. Nochtans is de 32-jarige Brit niet aan zijn proefstuk toe. Cooper waagde eind jaren negentig zijn kans in de popmuziek met de steun voormalig Take That-manager Nigel Martin Smith, maar stapte al gauw over naar modellenwerk. In 2003 stond hij op de cover van Wallpaper en i-D, waarna onder meer Dolce & Gabbana, Giorgio Armani, L’Oréal, Swatch en Bally hem inhuurden voor campagnes en defilés.

“Ik was wel wat gewend”, zegt Cooper, “maar een spotje voor Coca-Cola Light: dat is toch van een andere orde dan een opdracht voor een modehuis. Ik kan geen voet buiten de deur zetten of ik kom mijn gezicht ergens tegen. Bovendien overtreft het virale succes van het reclamespotje de stoutste verwachtingen. Reclamemakers en marketeers kunnen een heel plan bedenken, maar tegenwoordig vormen consumenten de echte motor van campagnes.”

Zwembadparties

Over aandacht heeft het model dan ook niet te klagen. “Op mijn Twitteraccount (@andrewcooper_, WD) had ik op enkele weken tijd duizenden nieuwe volgers. Vooral vrouwen tussen de twintig en de veertig, helemaal de doelgroep van Coca-Cola Light. Die sturen me de vreemdste vragen en voorstellen. Nee, niet om te praten (lacht). Mijn bezigheden, voetbal en mijn andere hobbies, dat interesseert die meiden voor geen meter. Zolang ze me maar kunnen strikken voor een intieme date of een zwembadparty. Of ik niet even halfnaakt uit het water kan stappen, zulke dingen.”

Niet dat zijn nieuwe status hem veel moeite kost. “Welke man wilt niet in de smaak vallen bij vrouwen? Bovendien bevestigt zo’n spotje dat mannen en vrouwen aan elkaar gewaagd zijn. Vrouwen zitten al jaren in de rol van sekssymbool, gun hen ook hun plezier. Zeker als het met een vleugje humor gebeurt. Ik wil maar zeggen, hoeveel seksuele connotaties kun je in een blikje frisdrank stoppen?” Twee dagen voor de opnamen stond Cooper trouwens nog bomen om te hakken op zijn boerderij in de omgeving van Manchester. “Mijn gezicht zat twee dagen lang onder de cola, een grasmaaier bedienen was het minste van mijn zorgen.”

Dierenverzorging

De originele Coca-Cola Light-man, Lucky Vanous, baat inmiddels een bar uit in Los Angeles, opvolger Robert Merrill speelde in tv-series als CSI en Californication. Dat is ook de richting die Cooper wilt uitgaan: “Ik heb een acteursopleiding gevolgd en zou graag in de voetsporen treden van mannen als Daniel Day-Lewis, Ryan Gosling en Michael Fassbender. Diepgravende karakterrollen waarin je meer mag laten zien dan een knap lichaam, die spreken me wel aan.”

In afwachting daarvan runnen Cooper en zijn echtgenote Jane – de bink trouwde zes jaar geleden – The Mutz Nutz, een dierenwinkel en -spa in Notting Hill. Het duo lanceerde zopas zelfs een merk voor natuurlijke dierenverzorging, Wild Wash. “Mijn grootvader was een hondenfokker en mijn moeder hield van paardrijden, het zal dus wel in mijn bloed zitten. Ik hou ook van de manier waarop huisdieren mensen samenbrengen. Zet twee mensen uit totaal verschillende werelden tegenover elkaar en ze hebben elkaar nauwelijks iets te zeggen, maar een huisdier? Dat maakt altijd de tongen los.”

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content