De Invasie start crowdfunding project
Het platform De Invasie wil met een nieuw crowdfunding project middelen ophalen om hun jonge Belgische en Nederlandse ontwerpers te steunen.
Het platform De Invasie wil met een nieuw crowdfunding project middelen ophalen om hun jonge Belgische en Nederlandse ontwerpers te steunen. Het is de eerste keer dat zo’n groot bedrag met crowdfunding moet worden opgehaald door een vrijwilligersorganisatie. De Invasie werkt volledig onafhankelijk en heeft dus nood aan extra middelen om de deelnemende jonge talenten te blijven ondersteunen. Met de opbrengsten van het crowdfunding project willen ze een nieuw webplatform en een nieuw magazine maken. Op het webplatform kunnen jonge ontwerpers, scholen en organisaties hun producten tonen en verkopen. Maar daar blijft het niet bij, het doel is om ook verder in te zetten op de bekendheid van de ontwerpers.
“De Invasie werkt al 3 jaar als vrijwilligersorganisatie en zonder structurele middelen,” zo vertelt Robot Yves (of Yves Drieghe), één van de oprichters van De Invasie. “Dat is vaak knokken, vooral omdat we geloven dat we – willen we ontwerpers kansen geven zo laagdrempelig mogelijk moeten werken. We houden de kosten bewust laag voor de ontwerper, zodat zij volop kunnen ‘profiteren’ van De Invasie. Want dat willen we zijn: een platform waarvan je een aantal jaar kunt profiteren om zo je merk of label op te starten.” Ook het publiek wordt laagdrempelig benaderd, zo legt Robot Yves verder uit: “Onze evenementen moeten ook makkelijk toegankelijk zijn. Daarom kiezen we voor centrumsteden, locaties in het hart van de stad en vooral: gratis evenementen. We geloven dat je op die manier ook beter en aan een bredere laag van de bevolking kunt tonen waar de creatieve ontwerpers nu eigenlijk mee bezig zijn.”
De Invasie is nu ook klaar voor stappen in het buitenland. Daarvoor doet De Invasie dus een beroep op crowdfunding: het ophalen van middelen door een open oproep naar de wereld. “Dat is best een spannende stap,” vertelt Robot Yves. “We hebben geen weet van een organisatie die een even groot bedrag wou ophalen voor een nieuw project. We zoeken namelijk 53.000 euro. Dat is een pak geld, maar daarmee kunnen we toch ook een stevig aantal jaar vooruit met ons webplatform én kunnen we een nieuw magazine maken. Bovendien willen we met dit project ook aantonen dat de Belgen en Nederlanders geloven in de creativiteit van hun landen en regio’s: door ons project te steunen geven ze aan dat ze creativiteit belangrijk vinden. En dat ze hun jonge ontwerpers willen steunen.”
De Invasie organiseerde de voorbije jaren een pak evenementen in België en het buitenland en wil daar mee verder gaan. De organisatie zag in die jaren heel wat ontwerpers groeien, zelfstandig ondernemen en openbloeien. Denk maar aan Black Balloon, Strook, Mat, Titi + The German Kid of Atelier Belge. Stuk voor stuk stonden ze nog aan het begin van hun carrière toen ze de eerste keer met de organisatie in contact kwamen.
“Er is zeker nood aan een nieuwe vorm van financiering voor organisaties als de onze, maar zeker ook voor onze ontwerpers,” zo zegt Robot Bert (Bert Pieters, een van de oprichters van De Invasie). “Te vaak kloppen ze tevergeefs aan bij de banken. Het is vaak moeilijk om middelen te vinden voor nieuwe collecties of projecten. Daarom willen we met De Invasie tonen dat crowdfunding kan én het tegelijkertijd in de aandacht brengen. Willen we onze (creatieve) economie verder stimuleren, dan moeten we ook durven investeren in die economie. Bij de banken kan je niet makkelijk terecht, dus kijken we nu naar de burgers. En naar wat wij noemen de ‘creatieve’ burgerzin!”
Wie zelf De Invasie wil steunen, kan dat door naar deze website te gaan. (RDM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier