Comeos blikt wel tevreden terug op soldenperiode

© Belga

De bij Comeos aangesloten modeketens verkochten vijf procent meer dan vorig jaar.

Tijdens de afgelopen zomerkoopjes verkochten de bij Comeos aangesloten modeketens vijf procent meer dan vorig jaar. Volgens Comeos, dat de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, zijn de handelaars tevreden over de afgelopen koopjesperiode.

“De economische crisis noch het slechte weer konden de klanten uit de winkels weghouden”, aldus Peter Vandenberghe, communicatieverantwoordelijke bij Comeos. Eind vorige week hadden ondernemersorganisaties Unizo en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) nog laten weten dat hun leden licht ontevreden zijn.

Handelsfederatie Comeos vertegenwoordigt vooral grote ketens die in de meeste steden aanwezig zijn, en zij blikken tevreden terug op de afgelopen koopjesperiode. “Mensen gaan almaar meer geconcentreerd shoppen. Bij goed weer trekken ze over het algemeen naar de klassieke winkelstraten, zoals de Brusselse Nieuwstraat of de Antwerpse Meir, en bij slecht weer naar de shoppingcenters of grote belevingswinkels. Op die plaatsen zijn vooral de grote ketens terug te vinden die ze kennen en vertrouwen.”

Dat mensen almaar meer naar stadscentra of shoppingcenters trekken, verklaart volgens Vandenberghe ook waarom leden van ondernemersorganisaties NSZ en Unizo een stabiele of lagere omzet kenden. “Die evolutie is al een aantal jaren aan de gang. Op die zogenaamde A-locaties zijn vooral de grote ketens terug te vinden.”

Uit cijfers van het NSZ bleek dat de omzet van de zelfstandige modehandel met 0,5 procent steeg, “een magere eindbalans”. Unizo meldde dan weer een omzetdaling van 1,5 procent. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content