België boven in mode en design
Ook juwelenontwerpster Isabelle Lenfant trok de Belgische kaart met deze pleisterjuwelen in een Belgisch tintje. Samen met fotograaf Jurgen Rogiers maakte ze onder de noemer ‘L’Union Maakt Macht’ portretten van Belgische persoonlijkheden. Op die manier wil het Vlaams-Waalse duo ons herinneren aan de lijfspreuk van België.
Grafisch designer Nicolas Borenstein lanceerde in 2007 het kledingmerk BShirt. De unieke Belgische stukken zijn op de jaren ’70 geïnspireerd . Het opschrift “United States of Belgium” getuigt alvast van een portie relativerende humor. Momenteel palmt Borenstein met zijn merk het toekomstige Centrum voor Mode en Design in Brussel in.
Ook de Rietveld-stoelen in de nieuwe Cassina-winkel in Brussel kregen een Belgisch jasje.
USG Brands ontwierp voor Eddy Merckx sneakers. De kleurelementen in de schoenen zijn een knipoog naar de authentieke wieleroutfits van deze legende. Eén keer in zijn carrière veroverde de Kannibaal de driekleur.
Le Fabuleux Marcel de Bruxelles zet met enige trots zijn afkomst in de verf door in het label de Belgische nationale kleuren te verwerken. Intussen biedt Le Fabuleux Marcel de Bruxelles meer dan marcellekes alleen aan. Rode draad bij de stukken is eenzelfde nostalgie.
De communautaire deurstop van Pascal Koch moet ervoor zorgen dat de deur open blijft. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Want met zijn gedurfd design pleit de ontwerper voor een open dialoog.
Voor onze nationale feestdag besloot Steve Madden zijn Bellahh-schoen ook in de Belgische tricolore te steken.
Met zijn Sweet Belgium (1980-82) creëerde André Verroken een geometrische kast, die speelt met het begrip stapeling. Al besef je bij een eerste confrontatie met het meubel nauwelijks dat de roodgelakte draaideuren open kunnen. Ook handgrepen ontbreken.
Het Italiaanse lichtmerk Foscarini brengt zijn Twiggy Lettura in de Belgische driekleur uit. Al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat er ook een witte lamp in de collectie zit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier