Artiest combineert logo’s met klassieke schilderijen: ‘Logo’s zijn een moderne vorm van kunst’

NASA+ The Starry Night by Vincent Van Gogh © Eisen V. Bernardo

Het logo van Starbucks boven de priemende blik van Frida Kahlo. Artiest Eisen V. Bernardo deed het. Wij hadden een gesprek met de kunstenaar achter ‘Logo+Art’: “Beelden reflecteren de heersende cultuur.”

Wat is de link tussen Vincent Van Gogh en NASA? Of tussen Napoleon Bonaparte en Ferrari? En wat heeft Frida Kahlo met de zeemeermin van Starbucks? De Filipijnse grafische artiest Eisen V. Bernardo verbindt in zijn in zijn ‘Logo+Art’ kunst met kapitalisme en onderzoekt de verschillende lagen van eenzelfde onderwerp. Wij spraken met de artiest om te polsen naar zijn unieke handelsmerk.

British Petroleum + Three Sunflowers van Vincent Van Gogh
British Petroleum + Three Sunflowers van Vincent Van Gogh© Eisen V. Bernardo

Hoe is de reeks tot stand gekomen?

Eisen V. Bernardo: “Vorig jaar begon ik met ‘Mag+Art’, een collectie magazinecovers die ik mixte met klassieke kunstwerken. Met die digitale collages wou ik moderne en klassieke schoonheidsstandaarden vergelijken. Daarnaast heb ik met “Album+Art” ook al albumhoezen met kunst samengesmolten. ‘Logo+Art’, waarin ik deze keer logo’s combineer met schilderijen, is het slotstuk in dit drieluik.

NBA + Gladiators van Leon-Maxime Faivre
NBA + Gladiators van Leon-Maxime Faivre© Eisen V. Bernardo

Hoe heb je de schilderijen gekozen?

Bernardo: “Voor Logo+Art ben ik eerst op zoek gegaan naar populaire logo’s en hoe ik ze kon combineren met gelijkaardige beelden uit de kunstgeschiedenis. Door de twee beelden te combineren, vormde ik een nieuwe compositie dat een totaal andere boodschap verspreidt.”

Starbucks + Self-portrait with Thorn Necklace and Hummingbird van Frida Kahlo
Starbucks + Self-portrait with Thorn Necklace and Hummingbird van Frida Kahlo© Eisen V. Bernardo

Waarom combineerde je bekende logo’s met bekende schilderijen?

Bernardo: “Ik wil graag krediet geven aan de ontwerpers van de logo’s: het minimalisme van de logo’s moet gezien worden als een moderne vorm van kunst. Ze zijn krachtig, functioneel en hebben een even grote invloed op mensen vandaag als de klassieke schilderijen vroeger.”

Barbie + Portrait of Simonetta Vespucci van Piero di Cosimo
Barbie + Portrait of Simonetta Vespucci van Piero di Cosimo© Eisen V. Bernardo

Hoe kunnen we het werk interpreteren?

Bernardo: “De serie tracht het contrast tussen heden en verleden in de verf te zetten. Ik plaatste de logo’s van populaire merken tegenover klassieke schilderijen en probeerde daarbij twee verschillende werken die een visuele parallel object vertonen te laten samenspelen. Ik wou onderzoeken hoe een object op een andere manier geïnterpreteerd kan worden.”

Artiest combineert logo's met klassieke schilderijen: 'Logo's zijn een moderne vorm van kunst'
© Eisen V. Bernardo

Wat zijn je persoonlijke favorieten in de reeks?

Bernardo: “Een goed voorbeeld vind ik het Apple-logo boven ‘The Son of Man’ van Belgische surrealist René Magritte: de twee appels vertellen een ander verhaal, en staan symbool voor iets anders. Beelden reflecteren de heersende cultuur. Vandaag denken we bij een schelp bijvoorbeeld meteen aan Shell, het petroleumconcern, maar tijdens de Renaissance werd het geassocieerd met de schoonheid van Venus.”

Artiest combineert logo's met klassieke schilderijen: 'Logo's zijn een moderne vorm van kunst'
© Eisen V. Bernardo

Wat is de boodschap achter je werk?

Bernardo: “Met mijn werk wil ik de consumptiecultuur aankaarten. Kunst is anno 2015 koopwaar, en de producten op de markt zijn kunst. Kunst wordt gebruikt om consumenten te overtuigen het product te kopen.” (AW)

Ferrari + Napoleon Crossing the Alps van Jacques-Louis David
Ferrari + Napoleon Crossing the Alps van Jacques-Louis David© Eisen V. Bernardo

Partner Content