Achter de schermen van de biowinkel

© iStock

In deze reeks gaan we een hele week op zoek naar wat bioproducten onderscheidt van hun reguliere soortgenoten. Zijn ze hun meerprijs waard? Is bio gezonder? Wat kan bio voor jou betekenen? Wij zoeken een week lang uit wat nu juist de meerwaarde van bio is, sector per sector. Vandaag: de verkoop.

Biologische voeding is al gelabeld als bio op het moment dat ze de boerderij verlaat waar ze is gekweekt, dus in principe hoeven retailers geen extra maatregelen meer te nemen om biologisch voedsel te verkopen (tenzij dan dat ze moeten kunnen garanderen dat er geen vermenging kan zijn met gewone producten). Toch staan zaken als milieu en het stimuleren van lokale productie hoog op de agenda. “Dat verklaart deels het succes van bio, want deze elementen spelen steeds meer mee bij de keuze van de consument.”

Succes

Bio is een groeiende sector. Terwijl algemeen de voedingssector licht achteruit gaat, is de biosector in 2014 met vier procent gegroeid. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vlam.

“Bio is belangrijk, maar het hele verhaal errond ook.”

Roel Dekelver, external communications manager Delhaize

Ook Delhaize, dat in 1985 als eerste retailer in Europa bioproducten in het assortiment heeft opgenomen, ziet de populariteit groeien. Dat komt deels door een steeds breder wordend aanbod, maar Roel Dekelver, communications manager bij Delhaize, ziet ook een verklaring in het vermeende gezondheidsaspect: “Mensen zijn vandaag steeds bewuster bezig met hun lichaam en gezondheid en verschillende klanten geloven in het gezondheidsaura dat rond bio hangt. Een vergelijkbaar verhaal zien we bij glutenvrije producten: slechts een kleine fractie van de mensen die ze kopen, is daadwerkelijk glutenintolerant. Maar er is een link met gezondheid en dus willen andere mensen het ook.”

De winkel

Bio verkopen vraagt om een aandachtige zorg voor het totaalplaatje. Of zoals Dekelver zegt: “Bio is belangrijk, maar het hele verhaal errond ook. En dat is er een met veel facetten.” Zo geven de retailers de voorkeur aan producten van bij ons. Dat heeft te maken met ecologische voetafdruk – want die producten moeten minder ver reizen -, maar evenzeer met het ondersteunen van lokale leveranciers.

Transport is een belangrijke factor voor handelaars in bio. “Wij gaan er prat op dat we niets met het vliegtuig invoeren,” zegt division manager bij Bioplanet Pieter Ceuleers. Invoer is dan ook niet altijd nodig, want biohandelaars beperken zich liever tot producten van eigen bodem. “Helaas is dat niet altijd mogelijk: soms is de vraag groter dan het Belgische aanbod en moeten we gaan aankloppen bij onze buurlanden. Voor geitenmelk en gevogelte is dat bijvoorbeeld het geval,” zegt Pieter Ceuleers.

Achter de schermen van de biowinkel
© BELGA

Bioplanet speelt proactief in op de (toekomstige) tekorten door een nauw, persoonlijk contact te onderhouden met zijn leveranciers. Bovendien hoopt de winkelketen dat er meer bioboeren zullen bijkomen. “We verwachten dat de vraag naar bio nog zal toenemen en hopen dan ook dat er meer bioproducenten zullen bijkomen,” zegt Ceuleers. “We engageren ons dan ook om conventionele boeren te begeleiden bij hun overstap naar bio.”

Ook overbodige verpakking wordt zoveel mogelijk geweerd in een biowinkel. Bijzonder weetje: ondanks dat voornemen, zijn biologische losse producten zoals courgetten toch vaak extra verpakt in plastic. Roel Dekelver weet waarom: “We moeten het onderscheid kunnen maken tussen biologische en gewone producten. Anders zou je per ongeluk een gewone courgette kunnen kopen voor de prijs van een biologische of omgekeerd en dat zou natuurlijk niet eerlijk zijn. Het plastic rond die producten is gelukkig wel bioafbreekbaar.”

“Sommige mensen zeggen dat bio niet te duur, maar het conventionele product te goedkoop is omdat verschillende mensen in die productieketting verlies lijden. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden.”

Pieter Ceuleers, division manager Bioplanet

Waar?

Bio kopen kan op steeds meer verschillende plaatsen. De meeste mensen kopen gewoon biologische producten in hun normale supermarkt. Ook speciaalzaken als Bioplanet of kleinere franchisezaken zoals Bioshop nemen een belangrijk marktaandeel in. Last but not least zijn er ook nog allerlei kleinschalige initiatieven zoals gemeenschapslandbouw, zelfplukboerderijen of groentepakketten waarbij de producten rechtstreeks van de boer naar de consument gaan. Deze verkoopskanalen hoeven niet per se biologisch te zijn, maar vaak volgen ze wel dezelfde weg.

Prijs

Bio is duurder dan een conventioneel geteeld product. Dat is gemakkelijk te verklaren door hogere kostprijzen in de productie (dieren moeten bijvoorbeeld meer ruimte krijgen en het duurt langer voor ze volgroeid zijn).

Pieter Ceuleers draait de zaken echter om: “Sommige mensen zeggen dat bio niet te duur, maar het conventionele product te goedkoop is omdat verschillende mensen in die productieketting verlies lijden. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Feit is wel dat het bij bio draait om meer dan het afgewerkt product. We hebben maar één aardbol en dat beginnen steeds meer mensen te beseffen.”

Kijkje nemen

Wil je zelf eens een praatje slaan met de mensen die bio verkopen? Via de site van de bioweek vind je speciale acties in de winkel in jouw buurt en een kijkje nemen op een zelfplukboerderij doe je bijvoorbeeld in Koolmees in Ichtegem.

(EK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content