Absoluut niets doen is goed voor je productiviteit

Dat zeggen wij niet, maar wel een man die het kan weten. David Allen, de auteur van hét productiviteitsbevorderend boek Getting Things Done verduidelijkte in een interview dat zijn vijfstappenplan niet alleen draait om eindeloze checklists te volbrengen, maar ook om soms resoluut te besluiten helemaal niets te doen. Yay!
Allen formuleerde in zijn bestseller Getting Things Done vijf stappen om je productiviteit te bevorderen: haal het uit je hoofd (maak lijstjes), concretiseer (wat moet er precies gebeuren?), organiseer (welke stappen ga je ondernemen?), reflecteer (evalueer continu hoe je werkt) en engageer (just do it, zoals Shia Labeouf het zo mooi zegt). Na het doorlopen van deze vijf stappen zou je volgens Allen exact weten wat je moet doen en hoe je dat best aanpakt, zodat je niet meer kan verdwalen in het moeras van te veel dingen tegelijk willen aanpakken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Sweet, sweet nothing
Nu blijkt dat we Allen massaal verkeerd begrepen hebben, want productief zijn draait niet alleen om stuk voor stuk al je lijstjes afwerken. Soms moet je ook gewoon echt dringend de batterijen opladen door helemaal niéts te doen en moet je dus ‘rust’ beschouwen als een in te plannen actie die even belangrijk is als alle andere puntjes op je to-do-lijst. “De basisvoorwaarde om mijn methode toe te passen, is dat je jezelf ook volledig kan wijden aan niets doen. Hoe goed kan je werkelijk niets om het hoofd hebben?”
Let op: die rust moet je volgens Allen wel nog steeds verdienen. “Als je nog steeds dringend nieuwe luiers moet gaan kopen, kan je niet ten volle focussen op je dagdroomsessie of dutje. Net zoals tijdens andere taken mag je niet afgeleid zijn tijdens dat niets doen.” Eerst dus je lijstje met de dringendste to do’s afwerken en dan een tijdje ongestoord genieten van welverdiende rust.
(EK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier