Waarom we binnenkort onze meubels online zullen kopen

© Furnlab

Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Elk van ons heeft al eens een paar schoenen, een boek, wat leuke kleren of kleine elektronica aangeschaft via het wijde web. Maar het aankopen van meubels lijkt minder voor de hand liggend, of is dat niet waar?

Stel je even voor dat je na uren rondneuzen op het internet een tof interieuraccessoire op de kop hebt getikt. Na enkele werkdagen wordt het item thuis geleverd en belandt het als een pronkstuk op de dressoirkast. Het is dan waarschijnlijk dat je er over enkele maanden op uitgekeken bent en op zoek gaat naar iets nieuws.

Maar wanneer het gaat om de aankoop van stoelen, tafels, kasten en fauteuils is die laksheid minder van toepassing. Wij klopten aan bij de Belgische webshop Furnlab om hen uit te horen over de toekomst van meubelwebshops.

Voordelen

Vincent van Beekhoff, operationeel manager van de vennootschap achter Furnlab, ziet een grote toekomst voor meubelwebshops. ‘De consument is klaar om online meubels te kopen. Stoelen, tafels, fauteuils zijn voor velen geen grote stap meer. Over het aankopen van driezitbanken zal nog wel wat tijd gaan.’

Volgens van Beekhoff is dat te wijten aan een resem van factoren die in het voordeel spelen van de webshops. ‘Veel mensen hebben geen zin meer om eindeloos aan te schuiven in de grote, traditionele winkelketens. Een plek waar het druk is én bovendien ook niet alle kleuren en maten uitgestald staan.’

Maar op een webshop kan je toch nooit dezelfde sfeer weergeven als in ‘real life’, vragen we ons af. ‘Wel, daar proberen wij met Furnlab toch iets aan te doen. Op onze website gebruiken wij een overvloed aan specificaties, die soms in winkels niet aan bod komen. Neem bijvoorbeeld de hoogte van een leuning van een stoel. Klanten willen dat te weten komen om te zien of dat ene model onder hun eettafel schuift.’

‘Afbeeldingen zijn voor ons daarenboven essentieel. Meubels zijn op de webshop te zien aan de hand van detailbeelden en sfeerbeelden, die een woonsetting weergeven. Op die manier kunnen mensen goed inschatten hoe een meubel er in ’t echt uitziet.’

Geen massaproductie en flexibiliteit

Maar is het vermijden van lange wachtrijen, meer specificaties en veel foto’s wel voldoende om een klant te overhalen online meubels te shoppen? ‘Ja, want bij Furnlab proberen we ons te onderscheiden van ketens als IKEA door niet te kiezen voor massaproducten. Wij willen unieke items aanbieden, maar zonder het exclusieve, dure prijskaartje’, vervolgt van Beekhoff.

Dat klinkt aanlokkelijk, maar heel wat meubelzaken proberen dit ook al jaren op die manier aan te pakken. Waarom moeten mensen bij webshops als Furnlab aankloppen? ‘In tegenstelling tot de traditionele winkels kunnen wij een levertijd aanbieden van drie dagen, of 72 uur. Wij zijn ook heel flexibel op het vlak van retours, waarbij klanten tot 14 dagen na levering kunnen terugkomen op hun beslissing.’

Webshops hebben vaak de reputatie om onbereikbaar te zijn voor klanten. Iets waar winkels een streepje voor hebben. ‘Neen, daar proberen wij met Furnlab ook een antwoord op te bieden. Wij voorzien wel een klantendienst die je tijdens de kantooruren te woord kan staan.’

Van Beekhoff stelt dat het in een samenleving als vandaag onmogelijk is om webshops weg te denken. ‘In Nederland heeft Coolblue het landschap veranderd. Zij hebben er met al hun specifieke elektronicawebshops heel wat winkels uit de markt gespeeld. Home24, de interieurvariant van Zalando, heeft Nederland ook al veroverd en die meubelmarkt op zijn kop gezet.’ Home24 is vanaf nu ook beschikbaar in België. Benieuwd welke gevolgen dit zal hebben en of ook de Belgische klant volledig zwicht voor het online meubelshoppen. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content