Volledig ecologisch gebouwde winkel

De Brusselse outlet Cameleon bouwde de eerste ecologische winkel van Europa.

Cameleon, de Brusselse specialist in stockverkoop van grote merken, opent een nieuwe commerciÔle ruimte in maart. Het gaat om de eerste ecologisch gebouwde winkel in Europa.

De locatie bij het Meiserplein werd te klein en Cameleon zag zich genoodzaakt uit te breiden. De nieuwe ruimte in Woluwe omvat 17.000 m², waarvan 8.000 m² volledig werd getransformeerd in een publieke verkoopsruimte. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee verdiepingen, waar elk merk een verkoopshoek mag inrichten. Het kernidee achter dit hele concept: rust. De outlet beschikt over een foyer met groot terras, een lounge-ruimte, vestiaires, kinderopvang en een ruime parking voor fietsen.

De eerste ecologische winkel

Cameleon werkte voor het nieuwe pand samen met het innovatieve architectenbureau ‘cwarchitects’ en kan nu uitpakken met de eerste grote kledingwinkel in Europa die geen airconditioning nodig heeft. De winkel krijgt zo een heel natuurlijke sfeer. Het licht wordt ook op een natuurlijke wijze binnengebracht, dankzij de perfecte positionering. Het geheel is overdekt met een imposante groene dakbedekking van 2000 m². Kers op de taart is een project met een windmolen van 25kW, de grootste op het Brusselse grondgebied. De windmolen kan in de toekomst twintig gezinnen voorzien van energie. Daarnaast wordt ook gewerkt met zonnecellen.

Cameleon ondervindt geen problemen door de huidige crisis. Het merk blijft sterk sinds de oprichting in 1988. De afgelopen vier jaar steeg de omzet met 20 procent per jaar. Cameleon biedt grote merken tegen sterk verlaagde prijzen aan. Onder andere Bellrose, Bruphils, Hilfiger en Levi’s leveren er hun overstock. De verkopen zijn meestal privé op specifieke data, afhankelijk van de nieuwe leveringen.

Caroline Lallemand/Annelien Boens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content