Tuinarchitect Jan Minne legt magisch bos aan: ‘Ik zie mijn tuin als een schilderij’

In de tuin van 9000 m² staan twee huisjes. Deze vaalgele constructie met veranda gebruikt Jan Minne als zomerverblijfje. Varens schermen het weelderig af. © Frederik Vercruysse
Leen Creve Interieur- en designjournalist 

“Ik zie mijn bostuin als een voorstelling, met de bomen en planten als personages.” Tuinarchitect Jan Minne regisseerde vlak bij Brussel een magisch bos.

“Het is het einde van het dorp, zonder huisnummer. Aan de bosrand, in een wegel, tegenover een grote weide met paarden.” Sommige plekken kun je niet terugvinden met straatnaam en huisnummer, of als locatie op Google Maps.

Vroeger was dit een typisch weekendhuisjesperceel: met een gazonnetje en grote sparren. Tot tuinarchitect Jan Minne er landde. Hij was eerst modeontwerper en graficus, maar raakte tijdens een reis door de bergen van China en India in de ban van landschappen, bomen en planten. Hij begon in zijn tuin in het Brusselse te experimenteren en groeide in het beroep. Dit is zijn weekendbos.

Langs een wandelpad staat een Acer palmatum 'Sango kaku', een Japanse esdoorn. In de lente is de stam koraalrood en de blaadjes zachtgeel. Vervolgens worden ze groen, dan weer rood en geel.
Langs een wandelpad staat een Acer palmatum ‘Sango kaku’, een Japanse esdoorn. In de lente is de stam koraalrood en de blaadjes zachtgeel. Vervolgens worden ze groen, dan weer rood en geel. © Frederik Vercruysse

Er staan twee huisjes op het perceel, veeleer boshutten. Iets nieuws bouwen mag hier niet, maar renoveren, dat kon wel. Eentje is een zomerhuisje, het andere gebruikt Jan in de winter. Ze worden bijna overwoekerd door het bos dat hij hier met de jaren bouwde.

“Enkele sparren liet ik staan, dat zijn mijn wachters. Wat brem en de rododendrons bleven. In de loop der jaren heb ik veel bomen en struiken toegevoegd die eigenlijk niet in zo’n bos horen, maar er op een spannende manier mee dialogeren en contrasteren. Het gazon is een spontane wildgroei geworden: boshyacinten, klimop, varens en honderden nieuwe plantjes.

Deze plek was een van mijn eerste creaties: een tuin die op een verrassende manier doorloopt tot diep in het aanpalende lorkenbos.” Ondertussen richtte hij talloze privétuinen in, plantte hij een 75 jaar oude eik op een plein in Diksmuide en ontwierp een tuin voor de universiteit van Hasselt. Hier in dit bosje aan de rand van Brussel laat hij zich helemaal gaan. “Ik hou van unieke bomen en struiken, ik rijd de hele Benelux rond langs kwekers, op zoek naar speciale exemplaren. Ik kies planten op basis van hun schors, de verkleuring en de vorm van blad, hun bloemen, hun geur … Ik zie mijn tuin als een schilderij. Bomen en planten zijn de personages. Misschien is het veeleer een theatervoorstelling. Ik ben de regisseur, maar zij spelen het spel. Natuur groeit en kiest een eigen weg, ik kan alleen maar sturen, met al mijn botanische kennis in mijn hoofd. Ik maak beelden, maar die beelden veranderen. Afhankelijk van het seizoen, het licht en de groeisnelheid van de planten. Een tuin is realiteit in zijn puurste vorm, maar ook een ruimte om in te verdwijnen. Een plek om te aarden én te dromen.”

janminne.be

Tekst Leen Creve & foto’s Frederik Vercruysse

De Perzische slaapboom krijgt een podium. Aan het afdakje achter het huisje staat een olijfwilg die Jan Minne het liefst over het hele huis wil laten groeien.
De Perzische slaapboom krijgt een podium. Aan het afdakje achter het huisje staat een olijfwilg die Jan Minne het liefst over het hele huis wil laten groeien. “De geur van die struik is ongelooflijk in de herfst.” Vlak voor het huisje staat een Chinese lampionboom die vaak bij Chinese tempels staat. “Dit huisje is toch een beetje mijn tempel?” © Frederik Vercruysse
“Ik maak schilderijen voor de toekomst wanneer ik tuinen ontwerp. Of misschien eerder nog theatervoorstellingen, want mijn hoofdrolspelers bewegen en veranderen voortdurend.” © Frederik Vercruysse
Jan Minne
Jan Minne© Frederik Vercruysse
Een koppel oude sparren houdt de wacht en geeft de coniferen dekking.  Op de voorgrond een dwergpinus. De hangende naalden van de Chamaecyparis lawsoniana 'Imbricata Pendula' schermen het huisje af, dat diep in de achtergrond staat.  De rode bloemen zijn Montbretia. De foto's tonen hoe veranderlijk een tuin is.  Elk moment van de dag is het licht anders, elk seizoen ook.
Een koppel oude sparren houdt de wacht en geeft de coniferen dekking. Op de voorgrond een dwergpinus. De hangende naalden van de Chamaecyparis lawsoniana ‘Imbricata Pendula’ schermen het huisje af, dat diep in de achtergrond staat. De rode bloemen zijn Montbretia. De foto’s tonen hoe veranderlijk een tuin is. Elk moment van de dag is het licht anders, elk seizoen ook. “Een tuin is nooit af, nooit oud, nooit stabiel en bestaat uit levend materiaal”, zegt Jan Minne. “Daarmee onderscheidt een tuin zich fundamenteel van architectuur. Als tuinarchitect moeten we leren werken met het groeiende en onbeheerste. Ik hou van solitaire en sculpturale bomen die de tuin opdelen in verborgen kamers.”© Frederik Vercruysse
Een Perzische slaapboom vangt het licht in de zomer, en in de herfst kleuren de bomen rond het zomerhuisje geel en de lorken roze.
Een Perzische slaapboom vangt het licht in de zomer, en in de herfst kleuren de bomen rond het zomerhuisje geel en de lorken roze. “Ik heb een voorliefde voor bomen en planten met speciale vruchten: een Edgeworthia of Japanse papierstruik, een pruikenboom, een Perzische slaapboom, een keizersboom…. Ik hou zowel van grote bladeren zoals die van de Magnolia, als van verfijnde vederachtige blaadjes, en van takstructuren als koralen. Niks is systematisch in mijn tuin. Diverse plantenuniversa gaan complexe verbindingen aan. Alles is dynamisch, het is een perpetuum mobile. Bloei, kleur en geur komen van overal en duiken op wanneer je het niet verwacht.” © Frederik Vercruysse
Een Perzische slaapboom vangt het licht in de zomer, en in de herfst kleuren de bomen rond het zomerhuisje geel en de lorken roze.
Een Perzische slaapboom vangt het licht in de zomer, en in de herfst kleuren de bomen rond het zomerhuisje geel en de lorken roze. “Ik heb een voorliefde voor bomen en planten met speciale vruchten: een Edgeworthia of Japanse papierstruik, een pruikenboom, een Perzische slaapboom, een keizersboom…. Ik hou zowel van grote bladeren zoals die van de Magnolia, als van verfijnde vederachtige blaadjes, en van takstructuren als koralen. Niks is systematisch in mijn tuin. Diverse plantenuniversa gaan complexe verbindingen aan. Alles is dynamisch, het is een perpetuum mobile. Bloei, kleur en geur komen van overal en duiken op wanneer je het niet verwacht.” © Frederik Vercruysse
Een Perzische slaapboom vangt het licht in de zomer, en in de herfst kleuren de bomen rond het zomerhuisje geel en de lorken roze.
Een Perzische slaapboom vangt het licht in de zomer, en in de herfst kleuren de bomen rond het zomerhuisje geel en de lorken roze. “Ik heb een voorliefde voor bomen en planten met speciale vruchten: een Edgeworthia of Japanse papierstruik, een pruikenboom, een Perzische slaapboom, een keizersboom…. Ik hou zowel van grote bladeren zoals die van de Magnolia, als van verfijnde vederachtige blaadjes, en van takstructuren als koralen. Niks is systematisch in mijn tuin. Diverse plantenuniversa gaan complexe verbindingen aan. Alles is dynamisch, het is een perpetuum mobile. Bloei, kleur en geur komen van overal en duiken op wanneer je het niet verwacht.” © Frederik Vercruysse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content