Ross Lovegrove tussen kunst en wetenschap: de Darwin van het design

11/04/17 om 14:08 - Bijgewerkt op 16/04/17 om 17:56
Uit Knack Weekend van 12/04/17

De ophefmakende Britse designer Ross Lovegrove krijgt een grote hommagetentoonstelling in het Parijse Centre Pompidou. Hij hoort in dezelfde stroming thuis als Zaha Hadid, met wie hij bevriend was. Een gesprek over de objecten van de toekomst.

Wie van strak Bauhaus-design houdt, begrijpt geen snars van zijn vormgeving, want voor Ross Lovegrove (°1958) spreken niet de abstracte ruimtelijke figuren als balk, kubus of cilinder tot de verbeelding, maar de organische vormentaal van de natuur. Zijn stapelstoel Diatom (2014) is geïnspireerd op de vorm van primitieve, eencellige wezens, en de Gingko Table (2007) op de bladeren van de ginkgo. Hij is gefascineerd door de cellulaire én de plantenwereld, en meent ook dat we in een nieuw - biologisch - tijdperk leven met robots, prothesen en autonome wagens, liefst geproduceerd met nieuwe technologieën. Zijn studio in Londen is, zoals Zaha Hadid het ooit zei, "a wonderland of form and technology like stepping into a space ship". En toch spreekt vooral het verre verleden tot zijn verbeelding.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners