Nergens beter dan thuis: waarom merken en politieke partijen de huismus in ons willen wekken

13/02/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 20/02/18 om 11:35
Uit Knack Weekend Black van 14/02/18

Winkels zien er steeds meer uit als uw woonkamer, luxemerken brengen loungewear op de markt en machthebbers spelen in op het huiselijke. Thuis is duidelijk goud waard. Letterlijk.

Bij mij aan tafel, daar nodigt Nigella Lawson ons uit in haar laatste kookboek. Haar invitatie lag onder de kerstboom, en ze was in goed gezelschap, want ik vond er ook Made at Home van Giorgio Locatelli. Terwijl chefs twee jaar geleden nog collectief voor eenvoudige, gezonde recepten gingen, vertellen ze ons vandaag allemaal wat ze voor familie en vrienden koken. ' Sergiogoes home', toeterde het persbericht over Hermans laatste boek Simple Food en ook Gert De Mangeleer, nog heel even van Hertog Jan, gaat Unplugged met informele gerechten voor thuis. Dat is het gevolg van de hype rond hygge en de Scandinavische gezelligheid, zou je denken. Wat bovendien naadloos aansluit bij de al bestaande trend rond samen koken en etentjes als qualitytime met de mensen die we graag zien. Maar er is meer aan de hand, want 'thuis' is al langer een trend in heel wat lifestyledomeinen. Gerenommeerde modemerken brengen vandaag loungewear, ketens die je vooral kent van betaalbare mode hebben nu ook een homeafdeling, in sommige winkels lijkt het of je in iemands woonkamer bent terechtgekomen en restaurants en hotels doen hun best om je het gevoel te geven dat je gewoon als gast aanschuift. 'Thuis is in de mode', schrijft Nederlands socioloog Jan Willem Duyvendak in zijn boek Thuis. Hoe dat komt, blijkt best complex.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners